Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Cuphead: The Delicious Last Course

  • PS5 95
Ak by som mal svoje pocity vyjadriť stručne, tak asi takto.

Na úvod by som chcel povedať, že hoci Cuphead nepovažujem za najťažšiu hru na svete, tak psychicky ma dokázala vyčerpať viac než akákoľvek iná. Predsa len... aj tie najťažšie hry obsahujú aspoň nejaké pasáže, ktoré nie sú tak hardcore a kde si človek môže vydýchnuť. Cuphead nič také nemá.

Ani v DLC sa mi to neprejedlo, ale je fakt, že psychicky ma to vyšťavilo ako citrón. Pôvodne som si po skončení základnej hry chcel dať DLC až po menšej regeneračnej pauze, ale keďže je hra dosť založená na muscle memory, obával som sa, že mi ovládanie „vyšumí z prstov“ a následne sa do hry budem zase ťažko dostávať. Takže som si to pekne krásne odtrpel prakticky hneď po skončení main game. *Strýznený povzdych*.

Tvorcovia nenechali svojej povesti nič dlžní a pripravili si pre hráčov poriadne tuhých bossov, z ktorých skoro každý by obstál ako záverečný boss v hlavnej hre. A porazenie každého z nich mi trvalo dlho. Veľmi dlho. Bolo to cca tri a pol hodiny sústavných pokusov na jedného bossa. Ten finálový bol potom tak hardcore, že ma takmer dohnal k psychickému kolapsu.

Trochu podozrievam tvorcov, že pri ňom popustili uzdu svojmu sadizmu a spokojne sa chechtali, ako to hráčom zavarili. Objektívne je to skvelý boss, ale proste som ho obdivoval a nenávidel zároveň. Ale tak to už v podobných hrách býva.

Po grafickej stránke je hra opäť nádherná. Postava Ms. Chalice bola fajn a jej schopnosti sa hodili hlavne na nepovinných minibossov. Hra má opäť parádny soundtrack a celkovo opäť ide o prepracovaný kúsok, ktorý vám do žíl vženie taký nával endorfínov, až sa vám bude točiť hlava. Takže som si to opäť užíval, obdivoval, trpel, nadával a napokon pociťoval slasť z víťazstva. Skvelé. Ale som fakt unavený...

Pro: noví bossovia, skvelá grafika aj hudba, náročnosť

Proti: občas to bolo také ťažké, že som mal pochybnosti, či to vôbec zvládnem

+14

Days Gone

  • PS5 85
Žádné hře jsem nekřivdil tolik, jako právě Days Gone. Před vydáním na mě hra působila jako prostě další zombie hra s vykradeným Darylem z Walking Dead a když po vydání hra sesbírala na PS exkluzivku celkem mizerné sedmičky, bral jsem to jako doklad toho, že tady vážně není moc o co stát. Hra si však během uplynulých let vytvořila prakticky kultovní status a i jeden můj dobrý kamarád na ni nedá dopustit (jo, co jsme se na tohle téma na nakrákali během nekonečných nočních). Nakonec jsem se tak do Oregonu vydal i já v rámci letošní výzvy a tímto se musím autorům omluvit. Z Days Gone se totiž vyklubal vlastně až skvělý zážitek, kterému exkluzivní devítkové hodnocení uteklo jen o kousek.

Hra si vás získává pěkně postupně. Sice už první dojmy ze samotného hraní byly pozitivní, ale pár věcí mi přesto vadilo. Předně mě vlastně moc neseděl mnohými zbožňovaný hlavní hrdina Deacon, jehož dabér mě svým občas nesmyslně afektovaným projevem vytáčel (na lidské nepřátele třeba kolikrát huláká jak smyslu zbavený). To se však postupně změnilo, afektovaných výlevů ubylo (nebo jsem je už tolik nevnímal) a já si začal kromě světa velmi užívat i postavy a příběh.

Nalijme si čistého vína, příběh je poměrně velké klišé a „zvraty“ budete spolehlivě odhadovat dlouho dopředu. To, co by ve filmu už vůbec nefungovalo, jsem však videohře bez problémů odpustil. Díky značnému prostoru se totiž se četnými postavami máte možnost důvěrně seznámit a i když jsou možná některé z nich trochu šablonovité, stejně jsem si příběh řekněme od příjezdu do Lost Lake začal opravdu dost užívat. Scénář sice trochu zaskřípe, ale jako celek vše funguje velmi slušně a na hru budu i v tomhle ohledu nakonec asi celkem dlouho vzpomínat. Chemie mezi hlavním hrdinou a kladnými i zápornými postavami skvěle funguje.

Zasazení do amerického Oregonu na mě před vydáním rovněž působilo nezajímavě a tuctově, avšak hra mě přesvědčila o opaku. Prostředí je až překvapivě pestré a díky velmi slušnému grafickému zpracování i moc pohledné. Každá z oblastí je specifická a mapa nabízí mnoho pamětihodných míst. I  přes velmi slušnou rozlohu mapy jsem až na pár míst neměl pocit, že procházím přes neustále recyklované lokace. Paráda!

Soubojový systém se rovněž velmi povedl a střelba z některé z četných zbraní do hord nemrtvých i příslušníků nepřátelských frakcí je krásně uspokojivá. Maličko by chtělo snad jen upravit ovládání. Při vybírání pastí, vrhacích předmětů či léků ve víru boje občas vyberete něco trochu jiného, než bylo původně v plánu. Asi jako každá openworld hra vás i Days Gone nutí některé aktivity opakovat, díky zakomponování do příběhových událostí to zde však funguje poměrně dobře a mě vlastně ani po mnoha desítkách hodin nevadilo, když mě nějaký jeliman zase vyslal vystřílet nepřátelský tábor. Do hratelnosti autoři skvěle začlenili také motorku a já za celou hru ani jednou nevyužil možnost rychlého cestování. Ovládání Harleye se povedlo a vylepšení jsou znát. Díky nutnosti motorku opravovat, shánět do ní palivo, ale i jiné předměty pro výrobu, dokázali do hry autoři zakomponovat tak akorát surival prvků, abyste měli pocit, že vám hra nedá nic zadarmo. Nutno však podotknout, že bez alespoň základního vylepšení se do motorky vejde snad náprstek benzínu a skoro po vyjetí každého kopce abyste se už zase poohlíželi po kanystru.

Ke zpracování zombie apokalypsy přistupuje Days Gone relativně podobně jako již zmíněný Walking Dead. Nejde však naštěstí o ubohou vykrádačku, a i kdyby, tak bych se nebál říct, že jde o nejlepší „Walking Dead hru“ všech dob. Ze zmiňovaného seriálu stanice AMC (ze kterého je mimochodem teď už regulérní sračka) si hra bere spíše prvky soužití mezi přeživšími. Zdejší podoba nemrtvých je totiž daleko rychlejší (takový střed mezi Walking Dead a World War Z) a střety s obrovskými hordami, které mohou čítat až několik stovek smradlavých hnusáků, jsou jedním z vrcholu hry.

V Days Gone mám momentálně nějakých sedmdesát hodin a ještě pár hodin přidám, kupodivu se stále necítím být zdejším světem přehlcený a ještě zbývá pár hord k deratizaci. Z původního nezájmu a  skepse se tak zrodila skoro až láska a nebýt divného navazování skriptů (zejména při opravdu častého volání přes vysílačku), občas afektovaného Deacona a toho, že nemrtví svými šílenými počty v noci hráče kolikrát prostě regulérně jen otravují, bylo by to skoro na devítku. Volání po druhém dílu jsem dříve nerozuměl, teď se řadím mezi ty, které taky mrzí, že se do zamořeného Oregonu už asi nepodíváme. 

Hráno jako součást Herní výzvy 2024 – "2. Láska nebeská:  Dohraj hru, ve které uzavřeš manželství s jinou postavou, která se ve hře vyskytuje." – Hardcore varianta /Hra obsahuje scénu, kde si hlavní hrdina Deacon bere za ženu Sarah v kostele. Ta má být mrtvá, ale přibližně ve dvou třetinách hry ji Deacon najde a jejich vztah se v rámci příběhu dále vyvíjí./ – tímto prohlašuji letošní ročník za splněný!

Hodnocení na DH v době dohrání: 81 %; 189. hodnotící;  zdarma v rámci PS Plus

Pro: Hordy nemrtvých; zábavný příběh i postavy; povedený soubojový systém; zpracování Oregonu; motorka; lehké survival prvky; skvělá grafika a ozvučení

Proti: Občas divné navazování skriptů a nějaký ten bug; afektovaný projev Deacona v některých situacích působí divně; osamocení nepřátelé v noci občas zbytečně otravují

+14

King Arthur: Knight's Tale

  • PC 70
Pokud hledáte hru na letní dovolenou či prázdniny, tak je King Arthur: Knight's Tale (KA:KT) takřka ideální. Vyniká gotickou atmosférou (trochu podobnou Disciples 2), jež vás chytí za srdce hned od počátku. Bohužel i ta mlha a skvělý hlavní hudební motiv se časem ohrají, neb jsou stejně repetitivní jako gameplay samotný. Byla by to skvělá hra někam na pláž či na lehátko na chalupě. Ale to by musela být uzpůsobená pro tablety.

Do ruky dostane oživeného Mordreda, který se vlivem událostí a jejich nepředvídatelných konsekvencí stane hlavním „hrdinou“. Naopak za všemi současnými problémy Avalonu stojí Artuš, kterému se to celé trochu pomíchalo.

Najdete tu celkem funkční systém několika classů, jež mají ucházející variabilitu, byť by to mohlo být i lepší (více funkční „taunt“ u tanka by se například hodil). V rámci „morality“ se pak pohybujete po dvou osách v jednom ze čtyř předdefinovaných kvadrantů. Tyranie/Spravedlnost je jedna osa. Křesťanství/Pohanství pak druhá. Prakticky nemá smysl si ale svůj směr rozmyslet, neboť bodů morality je málo a sotva tak stačí.

Tady bych měl i další výtku. Nejdříve jsem zkoušel hrát za loženého křesťansko-spravedlivého dobráka. Nicméně dialogy a animace se nemění a Mordred se v nich stále chová jako pragmatický tyran. Vyloženě mě to rušilo při hraní za „napraveného zloduha“. Dalším problémem bylo, že takto zvolená cesta směřuje k boostu celé party, která se tak může bez obav vrhnout do davu nepřátel a postupně je pižlat. Což trvá zbytečně dlouho. Opravdu tak doporučuji spíše zvolit druhý nejpoužívanější kvadrant. Tedy tyranii-pohanství. Ten se soustřední naopak na prokletí (debuff místo buff) a poškození. Souboje jsou tak v pozdějších fázích citelně rychlejší.

Proč je ale potřeba souboje urychlovat, když je na nich hra postavená? Dovedností není ani v konečné fázi hry tolik a souboje se tak ohrají. Používáte stále stejné a ve velmi podobném pořadí. Moderní XCOM 2 jsem nehrál. Vlivem některých velmi podobných grafických fičur je s ním KA:KT občas srovnáván, což je ale pravděpodobně velmi zavádějící. KA:KT bude v posledku o dost prostší hra v rámci výstavby „základny“ (Kamelotu) i misí samotných.

Další výtka se pak týká sbírání předmětů a schovaných pokladů v rámci jednotlivých misí. Tahle mechanika je naprosto nezábavná, zdržující a zbytečná. Musíte kvůli ní prošmejdit celou mapu u hry, která není na takový „explore“ stavěná. Plocha terénu je víceméně stále rovná. A tak jen odhalujete zbývající „fog of war“ a klikáte na zvýrazněné kostry (aj.) na zemi. Do hry to nic skutečně zábavného nepřináší a bylo by bývalo lepší, kdybyste „odměny“ dostávali automaticky po skončení „mise“.

Problémem je i nedostatečný nápad drtivé většiny misí. Občas se najdou světlé výjimky. Což se mi ale poštěstilo až u druhého hraní za „zloduchy“, které nabízí například plenění a vyvražďování křesťanských vesnic či ke konci i souboje s bývalými hrdinskými světlonoši Kamelotu. Základ hraní je tedy stále chození od jednoho souboje k druhému. Ale alespoň vám to hra občas trochu okoření. Obdobně jen velmi hrubě vykreslení jsou i družníci. Což je obrovská škoda i vzhledem k tomu, jak krásné mají "portréty". 


U KA:KT jsem nakonec vydržel. Byť jsem si musel dát vícero delších přestávek. Setrval jsem hlavně kvůli atmosféře a settingu. A rovněž jsem po té časové investici chtěl vidět konec (který přichází po cca devadesáti či sto hodinách hraní). Hru mohu doporučit. Ale pouze ve slevě do nějakých patnácti EUR. A pouze pokud přijmete, že nejde o 3A titul a tomu uzpůsobíte také své nároky.

Pro: atmosféra a celkový setting, částečně i hudba

Proti: repetitivní gameplay, málo vykreslené charaktery družníků, zbytečné sbírání předmětů na nudných mapách

+14

Sega Bass Fishing

  • PC 60
Tak tohle bylo v rámci letošního klubu jedna z větších výzev. Sega Bass Fishing, na první dobrou nenápadná arkádní záležitost o rybaření. Ve skutečnosti hodně složitá záležitost, kde jakékoliv rybářské znalosti jdou absolutně k plusu. Pro ostatní, rybaření neznalé, vysloveně peklo.

První minuty hraní byly na úrovní Arcade Game. Říkal jsem si, že budu postupovat podle toho, co mi hra nabídne. No a hra mi nabídla hru ve stylu, jak kdybych přišel k automatu, strčil dvacku a chytal ryby. Jenže výhoda počítačové verze je ta, že když nestihnete pochytat ryby určitých vah, hra Vám nabídne možnost formou jednoduchého pokračování a tak jednoduše kliknete a hrajete dál...moje dětské já v tom hned našlo tu podstatu, že když bych vhodil dvacku do automatu, můžu také hrát dál. Takové totiž tenkrát automaty byly a věřte, že jsem viděl hodně z těch, kteří do automatů nasypali tehdejší sto až tisíci koruny jenom proto, aby danou hru s úspěchem a pocitem jedinečnosti před všemi přihlížejícími dohráli.

Jenže tady veškerá ta sranda končí. Po dohrání Arcade Game jsem přistoupil na Original Game a tam začalo absolutní peklo. Turnaj, který prověří každého z Vás, kteří se do hry pustíte. V tu ránu se totiž rozjíždí hodně reálné rybaření. Vše dává smysl. Co chcete zvolit za návnadu? Třpytku, červa, lesklá, dvojitý háček? Rozhodněte se dobře, ale především se podívejte na hodinky, kolik je hodin a především do nebe, jestli je teplo, zima, vlhko, sucho, deštivo, slunečno nebo chytáte v hloubkách nebo snad na mělčinách? Ano, všechno má vliv. A hra dělala všechno pro to, abych se řádně vyvztekal...jinak to totiž ani nazvat nelze.

Cíl Retro klubu nicméně bylo dohrát na prvním místě alespoň jeden turnaj. Což jsem si vzal i velice osobně s tím, že když nic jiného, tohle prostě zvládnout musím. No a tak jsem chytal a chytal. střídal místa, kterých moc není a přemýšlel, jak na ty ryby nejlíp z pozice rybáře zapůsobit. A víte co? Nepřišel jsem na to. Jednu hru, která je vždy rozdělena v rámci dne na tři části odehrávající se v různých časech, jsem třeba nechytil jedinou rybu. Po druhé jsem chytil dvanáct čudel a drbal si hlavu, proč mi po návnadě jdou jen ty nejmenší z nejmenších. Sem tam se ale povedla chytit i nějaká větší. Minimálně na návnadu, horší už to bylo s tím dostat ji na člun.

Rybaření je vlastně kapitola sama pro sebe. Ano, asi by bylo úplně nejlepší mít nějaký naviják, kterej strčíte do USB a lovíte. Já si ale musel vystačit se šipkami. A víte co? Postupem času jsem ty šipky docela začal ovládat. I když jsem se divil, že jsem nepromačkal potisk na klávesnici. Dokázal jsem ten prut totiž vykroutit tak, že se mi ty obří rozměry sem tam povedlo i chytit. Nejdříve občas, postupně častěji a nakonec jsem došel i do fáze, kdy se mi alespoň jedna pořádná během té hry ulovit podařila. Až na pár těch výjímek, kdy jsem čtyři hodiny herního času seděl na člunu, posílal naviják do všemožných končin a nepotkal jediného pulce.

Pak to ale přišlo. Po několika hodinách přišla herní nirvána. Podařilo se mi první kolo, druhé kolo...říkal jsem si, v tom třetím to prostě musím dát. Najeté to mám hoooodně dobře. No a tak se začalo stmívat, počasí bylo tak jako příjemně teplo, já tam poslal zelenou třpytku a najednou to lítalo, jeden obr, druhý obr, třetí čudla...čtvrtá čudla...už jsem tušil, že to dopadne dobře. Jenže nakonec jsem udělal v rámci jednoho turnaje 86,1 libry....první místo na mě čekalo a pocit, že jsem to v rámci tohoto Retro klubu dokázal. Děkuji, ale tím to končí. Pár rybářských her jsem za svůj život už zažil, ale tahle je jednoznačně ze všech nejvíc arkádová. Zároveň se nemůžu zbavit dojmu, že rybaření je tu tak nahodilé, že snaha udeřit i v turnaji druhém mě ihned po slavnostním ceremoniálu přešla. Poprvé dobré, ale jak říká klasik, dobrého pomálu. :-)
+14

Call of the Sea

  • PS5 85
Niekto mi raz odporúčil Call of the Sea potom čo som ukončila The Witness a hľadala som niečo podobné. Odvtedy uplynula už riadna doba, to nezmenilo ale moju túžbu zahrať si túto hru. Nemôžem povedať, že by som obe hry mohla porovnávať ale v každom prípade mi to odporúčanie veľmi sadlo.

V hre sa stávame manželkou, ktorá sa vyberie hľadať svojho manžela, ktorý sa vydal nájsť liek na jej záhadnú chorobu. To nás privádza na malebný a pestrofarebný ostrov, ktorý postupne odkrýva svoje tajomstvo. To sa skrýva za početnými hádankami, ktoré mi asi do polovice hry nerobili vôbec žiaden problém a neskôr pridali pár minút nutnej úvahy, no nakoniec nespôsobili žiadny veľký zádrhel. (Až na hudobnú hádanku. To je ale dané tým, že ja mám hudobný hluch.)

Hra mala príjemnú dĺžku asi 8-9 hodín, takže mi tá jednoduchosť hlavolamov nerobila ťažkú hlavu a skôr mi spríjemňovala prechod hrou.

Príbeh sám o sebe bol pekný, nevtieravý a podľa toho koľko toho človek našiel vo forme zápiskov, sa toho dozvedel viac či menej. Osobne by som odporúčala si ich prečítať aby mal človek celkový obraz o tom, čo sa v príbehu udialo. Veď predsta ide o príbehovú hru.
+14

Call of Juarez

  • PC 90
Herní výzva 2024 – 3. Volání Cthulhu (Hardcore)

Divoký západ je často velmi opomíjenou kapitolou v historii zpracovanou v rámci her. Výraznou změnu způsobila až série Red Dead Redemption. Už ale několik let předtím zde byl pokus o akční hru s adventurními prvky v podobě Call of Juarez, ze kterého se nakonec vyklubala rovnou čtyřdílná série. Jak dnes vypadá její první díl?

Skoro každý rok mám náladu si zopakovat některé z řady mých oblíbených her: Mafia, Max Payne 3, Grand Theft Auto nebo něco ze série Call of Juarez. Již první díl měl i přes svůj „ béčkový “ příběh poměrně originální zpracování především spočívající v hraní za dvě hlavní znepřátelené postavy. Billy, mladík podezřelý z vraždy svých rodičů a jeho strýc, reverend Ray, prahnoucí po pomstě. Příběh nás provede spoustou lokací typických pro divoký západ, které si v několika případech můžeme projít nejprve v opatrnějším tempu Billyho a následně tempem mnohem akčnějšího pojetí v případě reverenda. Tento prvek mi přijde i po letech poměrně originální a zábavný.

Samotné zpracování herního světa se snaží často působit velmi otevřeně, ačkoliv jsou hranice jasně dané.   Nedostanete se nikam, kde by vás hra nechtěla mít, zkrátka povedený klam. Co se týče grafického zpracování, hra zestárla mnohem lépe než řada novějších her. Detaily světa a vegetace nejsou vůbec špatné.

Hra utíká velmi svižně a za chvilku je konec, jedinou výtku bych možná měl až ke zbytečně natahovanému konci, kde se opakovaný průchod lokacemi může zdát až spíše na obtíž. Atmosféru si ale hra drží od začátku do úplného konce na velmi vysoké úrovni.

Na závěr bych hru doporučil každému, kdo má k tomuto období alespoň nějaký vztah. Rozhodně potom pro fanoušky her GUN nebo Red Dead Redempton, kterým bych tento, ale i další díly série (možná krom třetího) mohl doporučit s klidným svědomím a to i skoro dvě dekády po vydání.

Hodnocení: 90 %

Pro: Atmosféra, historické období, pojetí postav, herní mapa, příběh.

Proti: Finále není tak zábavné jako zbytek hry.

+14

Final Fantasy

  • PC 80
Tahle hra vyšla jen o rok později než Might and Magic 1? Není divu, že je tato série takový fenomén. Popravdě jsem se k tomu dostal trochu jako slepý k houslím, protože nejsem vůbec fanoušek JRPG a z toho žánru jsem hrál zatím jen oba díly Octopath Traveler (u kterého nyní zpětně trochu víc rozumím tomu, že vzdával hold těmto prapůvodním legendám). Nicméně jsem od kamaráda k narozeninám dostal na PS5 první dva díly remaku FF7 a jakožto člověk, který nedokáže začít sérii od půlky, i když prý na sebe ty díly v podstatě nijak nenavazují a člověk prý není nijak ochuzen, když začne vprostřed, jsem trochu googlil a zjistil jsem, že existují Pixel Remaster verze prvních 6 dílů, jsou pohodlně k dispozici na Steamu a ještě mají Verified status pro Steam deck - ideální kombinace. Takže jsem koupil jedničku, pustil se do ní a v už v půlce hry jsem měl natolik jasno, že ve chvíli, kdy mi přišlo upozornění, že celý bundle všech 6 dílů je ve slevě, koupil jsem ho rovnou celý.

Ale tedy zpět k jedničce. Nejdřív pár záporů, abych vysvětlil, proč dávám "jen" 80 %, byť mě ta hra strašně bavila. V první řadě mi překvapivě trochu chyběl manuál, který by vysvětlil některé mechaniky. Ani po dohrání přesně nechápu, k čemu jsou jednotlivé stats u postav, například Luck (možná při útěku z boje? To jsem ani jednou nepotřeboval a nezkoušel) nebo Stamina (nepřišlo mi, že by se hitpointy zvyšovaly úměrně tomuto statu). Stejně tak už při tvorbě party jsem si k bojovníkovi, bílému a černému mágovi zvolil zloděje, v domnění, že bude potřeba na nějaké páčení zámku, detekci/zneškodňování pastí apod... Nic takového ve hře není a zloděj byl po celou hru (až na samotný závěr, kde už dával damage srovnatelnou s bojovníkem) nejslabší článek mojí party. Měl polovinu hitpointů než všichni ostatní (včetně mágů), damage dělal menší než bojovník a na rozdíl od bojovníka, který málokdy dostal větší damage než 1, schytával zloděj často pořádnou čočku, takže jsem ho hlavně první půlku hry neustále jen healoval. Litoval jsem, že jsem místo toho neměl dva bojovníky. Naopak černý mág byl lahůdka dle očekávání. Na začátku slabý, ale po pár levelech postava, co jedním kouzlem smetla všechny nepřátele. Mimochodem, bez manuálu jsem taky nechápal, proč ve městech prodávají kouzla, která se moji mágové nedokáží naučit (později ve hře je quest, který všechna povolání upgradne a ta kouzla pak jdou koupit).

Soubojový systém je ok, ale hrozně mi chybělo znázornění fronty, kdo kdy bude na tahu. V podstatě se tak nedá nic plánovat a ty boje jsou takové náhodné (kdo přijde na řadu dřív). Na druhou stranu je ten soubojový systém oproti hrám z té doby hodně promakaný a variabilní, možností je opravdu dost, kouzla nejsou jen na damage a v závěru hry ještě člověk získá itemy, kterými může kouzlit. Vadila mi taky až příliš vysoká frekvence random encounterů (ve srovnání s Octopath Traveler) a úplně na závěr si musím ještě postěžovat na drobnost, která mě ale stála několik perných zákysů. Města totiž většinou nejsou ohraničena a není (ani z mapy) zřejmé, kde je hranice. Jenže když parta tu hranici překročí, ocitne se na mapě světa a musí zpátky do města do počátečního bodu. Díky tomu je průzkum měst trochu otrava a párkrát se mi stalo, že jsem si díky tomuhle vůbec nevšiml, že za město ještě vede nějaká cesta, kde je něco důležitého. Na druhou stranu jsem se díky těmto zákysům (hru jsem hrál a dohrál bez návodu) opakovaně vracel na již projitá místa, díky čemuž jsem levelil a hra mi až na finálního bosse přišla snadná. I když jak jsem pak z internetu pochopil, v původní hře nebyl Quick save, takže zas tak snadná asi nebyla :-D Mimochodem, Pixel Remaster dává možnost některé tyto mechaniky vypnout/změnit (například rychlost levelování, random encountery), ale mně grind nijak zvlášť nevadí, takže jsem to hrál s defaultním nastavením.

A teď konečně chvála. Ta hra je fakt zábavná a to i pro člověka, který netrpí nostalgií a originál nikdy nehrál. Vypadá docela pěkně (Pixel Remaster, originál je dle vygooglených screenshotů samozřejmě ošklivější, ale i tak násobně hezčí než jiné hry vycházející v téže době, viz zmíněný Might and Magic). Hudba je nádherná, i když je to bohužel jen pár dokola se opakujících písniček. Příběh je slabší, obzvlášť chybí nějaký příběh k jednotlivým postavám (jak jsem četl, tohle se s dalšími díly drasticky zlepší), ale aspoň ta hra nějaký příběh má a závěr je uspokojivý. Ale především, hratelnost, design světa (včetně toho, jak se zlepšují možnosti pohybu po mapě) a design dungeonů (kromě závěrečného, který byl tak nesmyslně rozlehlý, že už se z toho spolu s vysokou četností soubojů stala trochu otrava) je absolutně perfektní. Délka je tak akorát, svět není zaplevelený desítkami či stovkami vedlejších úkolů, člověk neodškrtává nákupní seznam, ale prožívá dobrodružství, celé to dobře kompaktně drží pohromadě a při "rozhovorech" s NPC člověk musí dávat fakt pozor na to, co říkají, aby často věděl, co má dělat dál.

Dvojka už je nainstalována, těším se na další díly :-)

Pro: Zábavné i po letech, hudba, design světa a dungeonů

Proti: Nedostatečně vysvětlené mechaniky, příliš vysoká frekvence soubojů, nemožnost plánovat v boji

+14

Sigil

  • PC 80
Doom vyšel v roce 1993 a od té doby připravili fanoušci celou řadu nových epizod. Sigil je ale unikátní, protože za jeho tvorbou stojí jeden z původních autorů, legendární John Romero. Jde tak sice o neoficiální, ale podle mě o naprosto regulérní pátou epizodu. Na hráče tak opět čeká devět levelů, z čehož jeden je tajný. Nečekejte žádnou novou grafiku, zato spoustu pečlivé designerské práce. Mapy jsou spíše menší, ale plné mazaně umístěných protivníků a tajemství. Vzhledem k obtížnosti, navazující na čtvrtou epizodu, se vyplatí vše pečlivě prohledávat a získat ukryté power-upy a zbraně. Stylizace je temnější, správně doomovsky pekelná. Nelze také očekávat žádné moderní prvky, toto jsou levely ze staré školy, která ale stále skvěle funguje. Největší změnou tak je důraz na otevírání cesty střelbou do konkrétních, často dobře ukrytých míst. Člověk by řekl, že zelená bude v té temnotě a červené dobře vidět, ale opak je často pravdou.

Neoddělitelnou součástí projektu je také nová hudba. Ta je dostupná dokonce ve dvou odlišných provedeních, klasické MIDI nebo modernější MP3. Jde ale o naprosto odlišné skladby různých autorů. Za poslech stojí rozhodně obě, ale osobně jsem preferoval MIDI verzi přehrávanou přes klasický Roland SC-88 Pro. Skvělé rytmy na porcování hord démonů. Jak se patří pro opravdový retro projekt, tak Sigil byl k dispozici i v klasické krabicové verzi s pěknými doplňky. Epizodu jsem dohrál hned při vydání, ale tehdy bez odhalení všech secretů. Aktuálně je Sigil součástí remasteru Doom + Doom II a druhé hraní již bylo naprosto kompletní. A i pět let po vydání jde o skvělou záležitost kterou mohu každému fanouškovi doporučit. Na druhou stranu ho asi již všichni hráli. John Romero rozhodně dokázal, že svou práci stále umí.
+14

Somerville

  • PC 60
Ze Somerville se nakonec vyklubalo docela zklamání, neb začíná opravdu hodně dobře - ať už úvodní titulková sekvence s příjezdem na rodinnou chatu - jak z nějakého hororového filmu - nebo následný dramatický začátek mimozemské invaze. Hra vypadá opravdu pěkně a po umělecké stránce bych měl výhrad jen málo. Vlastně spíše žádné.

Ač to tak kvůli fixní kameře nemusí být na první pohled patrné, Somerville není klasická 2D plošinovka ve 3D prostředí, ale v lokacích se dá volně pohybovat do všech směrů. Na jednu stranu je to příjemné oživení, na stranu druhou jsem občas trochu bojoval s navigací. A to i proto, že je hra často dost tmavá.

Problém každopádně je, že Somerville vystřílí své trumfy velmi brzy a poté se dá zážitku začíná vkrádat nepříjemný stereotyp. Příběhově mě to nakonec moc nezaujalo. Hratelnost se skládá především z chození a sem tam výjimečně nějaké hádanky. Těch je ale hodně málo a když už, tak se točí okolo speciálních schopností hlavního hrdiny. Jenže tyhle mechaniky mě upřímně vůbec nechytly a raději jsem měl sekvence bez nich. I navzdory čtyřhodinovému rozsahu můj dojem postupně dost výrazně upadal - jednak kvůli lokacím jako jeskyně, které nejsou ani zdaleka tak zajímavé, jednak kvůli ne příliš záživné hratelnosti, ale taky proto, že se příběh ke konci dost natahuje a bláznivě tříští do čehosi abstraktního. A téma rodiny chycené uprostřed mimozemské invaze zůstává nakonec trestuhodně nevyužité. Vrcholem pro mě byl fakt, že ten nejlepší konec lze jenom získat vyřešením secretu, rozhozeného napříč celou hrou, o jehož existenci bych bez nahlédnutí do návodu ani nevěděl, natož abych měl chuť a náladu ho vůbec řešit. 

Somerville není špatná hra. Jen má tu smůlu, že mnoho podobných žánrovek je výrazně zajímavějších - a to jak z hlediska hratelnosti, tak i příběhu nebo emocionální angažovanosti. Pokud jste nehráli, dejte si radši INSIDE.

Pro: intenzivní začátek, atmosféra, vizuály, práce s kamerou, psího společníka lze pomuchlat

Proti: nezáživný příběh, neuspokojivá poslední třetina hry, občasná dezorientace, až moc dobře schovaný dobrý konec, časté zasekávání se v herním prostředí

+14

Far Cry: Primal

  • PC 80
Tenhle odklon od hlavní série na mě působil docela zvláštně. Po dohraní musím říct, že mě to bavilo a vlastně to byl docela zajímavý nápad zasadit sérii do pravěku. Jednotlivá zvířata mají pěkné animace a chováním většinou působí věrohodně. Ochočovaní zvířat je super prvek, který je tu dobře rozvinut. Co mě trochu nechytlo bylo vyprávění příběhu. Je obdivuhodně, že tu tvůrci vytvořili vlastní pravěky jazyk, ale čtením titulku takové jednoduší řeči pravěkých lidí nebylo to pravé ořechové. Chyběl mi nějaký charakteristický šílený záporák jako v trojce a čtyřce. Záporaci jsou tu sice dva, ale oba jsou oproti minulým dílu málo výrazní, jak charakterově tak prostorem ve hře. On i třeba takový Pagan Min ze čtyřky, zase moc prostoru neměl, to je pravda, ale když už se objevil stálo to za to. Zaujal mě svět hry. Pravěká příroda je velice lákavá a příjemně se v ní cestuje, loví apod. Prvek budovaní vlastní vesnice a verbovaní lidí do ní je super featura. Není to tak silné a chytlavé jako trojka a čtyřka, ale tenhle spin-off je pestrá a zábavná změna.

Pro: Výrazná změna zasazení, zpracování fauny a přírody, systém ochočování zvířat, budování svoji vesnice

Proti: Vyprávění příběhu, málo zajímavý záporáci, grafika by mohlo být trochu výraznější, často repetitivní

+14

Final Fight

  • PC 85
  • Arcade 85
Final Fight je prvním dílem jedné z nejznámějších beat 'em up sérií. Na úvod musím přiznat, že je to také jediný díl který jsem dosud hrál, ale zase několikrát. Hru pamatuji jak z automatů tak ZX Spectra a v roce 2018 jsem dohrál originál při návštěvě muzea v Červeném újezdu. Tentokrát došlo na PC verzi vydané v rámci Capcom Beat 'Em Up Bundle, což je emulovaný originál, dostupný jak v anglické tak japonské verzi. Hrál jsem obě a žádné zásadní rozdíly nezpozoroval, jen drobnosti v úvodní animaci.

Hra je klasickou pouliční bitkou za záchranu dívky. Na výběr je ze tří hrdinů, kteří se liší silou a rychlostí. Šest částí hry je zasazeno do prostředí typického pro americké město s protivníky v podobě pouličního gangu. Po druhé a čtvrté části následuje demoliční minihra - jednou je cílem auto, podruhé zavěšená skla. Jde primárně o způsob jak získat více bodů a tím bonusové životy. Hlavním plusem hry je skvělá ovladatelnost a s tím související souboje. Ovládání směru, útok a skok, plus samozřejmě různé kombinace dávají slušné možnosti a vše navíc skvěle poslouchá. Postavy reagují rychle a přesně. K boji lze občas využít i nějaké zbraně jako nůž, meč nebo kus trubky. Na každého protivníka něco platí a hra by se určitě dala naučit na jedno-kreditový průchod. V dnešní době, když do automatu nemizí jedna mince za druhou, už to ale není tak motivující.

Zamrzí, že se lze dostat do situace, ze které se nedá rychle dostat a stojí to velkou část života. Přitom stačí jeden nepovedený úhyb a jste v problémech. Jinak obtížnost odpovídá době a platformě. Verze pro konzole a handheldy mají kvůli omezením méně protivníků a i tak vypadají hůře. Naopak originál je graficky stále pěkný. Hru tak rozhodně doporučuji a určitě nevynechám ani další díly. Final Fight je k dispozici i v rámci Capcom Arcade Stadium, také v emulované verzi. Navíc ale obsahuje režim výzev a možnost přetáčení. Hrál jsem obě verze a volba záleží jen na tom, zda oceníte opakování hry kvůli výzvám.
+14

Anthem

  • PC 55
Anthem je pre mňa skutočne fascinujúci projekt z dielne Bioware. Celé to pôsobí ako jedno nedokončené dielo, ktoré nemalo čas poriadne ešte dozrieť a jednoducho bolo vytlačené von, lebo muselo stihnúť dátum vydania, ktorý bol pevne stanovený. Presne to sa totiž v skutočnosti s touto hrou stalo. Roky, kedy tvorcovia absolútne tápali v tme, nevedeli čo z toho vlastne vytvoriť a následne po premiére traileru na E3 v roku 2017 konečne akosi pochopili, čo vlastne s týmto projektom idú tvoriť. Tak sa pustili do práce a máme tak možnosť vidieť všetko, čo sa im podaril vytvoriť zhruba za rok a pol. Zistiť tieto skutočnosti bolo pre mňa vskutku fascinujúce.

Človek sa potom nediví, prečo pôsobí celý svet tak prázdno, prečo dokopy nemá na výber žiadne brnenia, prečo všetky zbrane vyzerajú veľmi podobne a kopec ďalších problémov, ktoré boli tvorcom vytýkané 5 rokov dozadu. Ja som Anthem začal prvýkrát hrať niekedy v roku 2021, keď už mali tvorcovia čas vychytať jednotlivé muchy a musel som zhodnotiť, že pozitívne aspekty hry ma vždy dokázali navnadiť k tomu, aby som ju opätovne zapol, preletel sa vo svojom Javeline a užil si nejaké tie súboje. No všetky negatívne aspekty ma zase vedeli veľmi rýchlo ťahať von. Hra už našťastie vtedy nebola tak extrémne zabugovaná a nedokončená, no aj tak to bolo na míle vzdialené tomu, čo mohol tento titul priniesť.

Myslím si, že najväčší problém Anthemu je, že od začiatku pôsobí ako zle nadizajnovaná hra. Máme tu otvorený svet, ktorý priam láka k nejakému tomu online skúmaniu, no súčasne sa do toho tvorcovia snažili dostať príbeh a misie, ktoré sú väčšinou nadizajnované tak, ako keby mali byť pre singleplayerovú hru. Čo je vskutku bizarné. Navyše som zhodnotil, že keď hráte hru s random hráčmi, nikdy to nie je veľmi veľká zábava, nakoľko vedia ísť ďaleko dopredu, nečakajúc na to, kým sa zorientujete ani nič podobné. Niekedy som kvôli nim nemal možnosť vidieť útržky príbehu, alebo jednoducho ostal niekde ďaleko, kým už oni dávno boli niekde úplne inde. Takto by hry vyzerať nemali. Bioware boli silní v oblasti singleplayer titulov, no urobiť obrovský online titul bol možno príliš veľké sústo.

Misie takisto nie sú silnou stránkou, nakoľko som mal pocit, že často musíme len brániť nejakú oblasť proti nepriateľom a príliš často musíme čeliť hordám protivníkov z rôznych frakcií, alebo aj divokým tvorom, ktorí obývajú ich prírodu. Tie sú inak popravde veľmi zaujímavé a dobré nadizajnované. Od zlatých grabittov až po mocných titanov. Blbý je len ten pocit, že všetko pôsobí veľmi podobne. Možno to chceo, aby sme mali nejaké misie zamerané na niečo úplne iné. Koniec koncov v Mass Effect a Dragon Age tituloch Bioware vedeli vymyslieť viac, než len bojovať s hordami nepriateľov. Buď strážiť maják, alebo zabezpečiť artefakt... no výsledok je rovnaký.

Kde však pre mňa hra vyniká je hrateľnosť. Lietanie je absolútne úžasný pocit, javeliny sú dobre spracované a boj ma vždy bavil. Pevnosti sú tiež dobre nadizajnované (keby len neboli iba 3), grafika je solídna, postavy vyzerajú veľmi dobre a miestami aj dialógy nie sú najhoršie. Občas možno vedia postavy kecať trochu moc, ale to mi zase nejako extra neprekáža. Hra mala dobrý základ, no bolo potrebé, aby priniesla niečo viac. Chcelo to viac brnení, zaujímavejšie zbrane, zaujímavejšie misie a možno to spracovať viac pre singleplayer hráčov, nakoľko v tom Bioware vynikajú viac. Prial by som si, aby raz tento projekt skúsili nejako oživiť v pokračovaní a vychytať to. Mať reálnu víziu, mať dostatok času priniesť všetko, čo by sme ako hráči chceli a najmä nás neklamať, že nám v traileri prinášajú reálne zábery z hry. Pretože tej hry zo spomínaného traileru sme sa v realite nikdy nedočkali. Miesto toho nám ponúkli len nejakú osekanú verziu. Je to škoda, že Anthem takto zlyhal. Veril som, že to zachráni verzia 2.0, no vieme ako to s ňou dopadlo. Hádam raz v pokračovaní bude môcť zažiariť. Potenciál tam je.
+14

Tomb Raider

  • XOne 85
Tak nám autoři kozaté Lary Croft alias Tomb Raiderky představili už desáté pokračování a jakožto milovník této archeologicky adventurské série jsem nemohl odolat a konečně zapsal zářez na pažbu v rámci nové survival trilogie, kterou jsou hrál jaksi pozpřeházeně – nejdříve Rise pak Shadow a první díl až na konec – no ale vadilo mi to snad  ? Pokud se stejně jako já rozhodnete, že najdete všechny dokumenty, relikvie, GPS cache, splníte veškeré volitelné challenge a hrobky, čeká na Vás spoustu herního času – ostatně se stejným principem pokračují i další dva výše zmíněné díly.  

Krasavice je na své první výpravě a ocitá v oblasti zvané Dračí trojúhelník na palubě lodi Endurance, která se rozlomí v bouři a ztroskotání je nevyhnutelné a Lara se po pádu do moře ocitne na ostrově Yamatai u japonského pobřeží, ale bez přátel, s kterými cestovala. V podzemní svatyni, kde se následně ocitne zjistí, že má místní obyvatelstvo zvláštní zálibu uctívat svou bohyni Himiko mrtvolami a vydá se za záchranou skupinky přátel v různých lokalitách tohoto ostrova.  

Poprvé se tak setkáte s postupným levelováním dovedností Lary, upgradem zbraní a cestováním mezi dílčími částmi ostrova za pomoci base campů. Můžete tak zpětně navštěvovat lokace, do kterých Vám byl zamítnut vstup kvůli chybějícímu vybavení – šípy s háky, brokovnice nebo třeba karabina pro jízdě na laně. Kosit nepřátele se dá různě, ze zálohy, lukem s šípy, střelbou do nich samých nebo s využitým kolem stojících výbušnin – všechny tyto pohybové a střelecké dovednosti byly v následujících dílech ještě vytuněny. Grafika super stejně jako hudba, příběh solidní, prostě o zábavu postaráno – jak to ta Lara dělá, že pokaždé o fous unikne v detonujících nebo hroutících se okamžicích  - 85 %
+14

Mighty Final Fight

  • NES 75
Po vydání úspěšné automatovky často následují konverze na domácí zařízení. Final Fight se dočkal verze pro SNES, která, minimálně v původní podobě, byla plná kompromisů. O generaci starší platforma NES se ale překvapivě o dva roky později dočkala exkluzivního spin-offu. Příběh a hlavní postavy zůstaly až na pár drobností zachovány, takže jde vlastně o skrytý port. Omezení NESu vyřešili autoři změnou stylizace. Postavy jsou tak menší, ve stylu chibi, vše je veseleji barevné. Po spuštění hra nejvíce připomíná Double Dragon křížený s River City Ransom.

Grafika tak, díky rozumnému uzpůsobení možnostem konzole, není problém. Větší omezení se týká počtu postav. Na obrazovce nejsou nikdy více než dva protivníci. První polovina hry je díky tomu o dost snazší. Není problém manévrovat a vyhnout se napadení ze dvou stran. Vaše postava sice časem sílí, ale přicházejí stále obtížnější protivníci a poslední level už je opravdu dost náročný. Pět levelů s různým prostředím je tak akorát. Největší problém byl ovšem level tři, který má na začátku několik propastí v chodníku. Je sice super skopnout tam protivníka, ale přijít o život kvůli tomu samému už ne. Po rozpačitých prvních dojmech jde o slušný beat 'em up, který bych zařadil mezi nejlepší pro NES.
+14

Filament

  • PC 60
Filament je herní úkaz. Na první pohled sympatická logická hra, jejímž ústředním motivem je natahování lana a obmotávání sloupků. Hříčka na pár hodin, říkal jsem si. Ó, jak šeredně jsem se mýlil. Filament je zatraceně těžká hra. Fakt, kurva, těžká. The Witness byl pro mě taky pekelně těžký, ale puzzly měly vždy svou logiku, takže byly jakž takž zvládnutelné. Tady jsem se už po několika úvodních levelech trápil. Ale taky dost bavil. Ústřední zápletka ohledně zmizelé posádky vesmírné lodi The Alabaster je zajímavá a za každý vyluštěný puzzle přichází drobná odměna v podobě logů a nahrávek, které poodhalují příběh. Až sem dobré.

Čím více času jsem ale ve hře strávil, tím větší jsem měl pocit, že to není ani tak moc logická hra v pravém slova smyslu, ale že Filament je především záležitost, která testuje hráčovu trpělivost. Postup totiž velmi často nejde vymyslet, ale musí být spíše testován metodou pokus omyl. Čím více různých cest v daném levelu je, tím je to větší peklo. Peklo, které vyžaduje čas a trpělivost. Když jsem po 50 hodinách (HLTB o 25 hodinách nevěřte ani nos mezi očima) konečně zdánlivě vyluštil, i přes všechny klacky, které mi tvůrce pod nohy zlomyslně házel, všechny puzzly a dorazil touhle dobou už totálně vyšťavený na můstek lodi, kde jsem očekával velké finále, netušil jsem, že jsem teprve zhruba v polovině hry. A tady se to pro mě zlomilo. Protože to, co jsem celou dobu hrál, byl vlastně jen tutoriál na totální inferno, které si tvůrce hry pro hráče připravil na můstku - nevím pro koho, asi pro masochisty, autisty nebo hráče s neomezeným množstvím volného času. A upřímně, v tenhle moment to pro mě už přestalo být zábavné. Zatímco doposud jsem návody využil jsem sporadicky, tady bych se bez nich nehnul. A nakonec jsem zbytkem hry rushnul, abych viděl konec. A ten mě tbh zklamal nakonec taky.

Doporučil bych Filament někomu? Upřímně, běžnému hráči s průměrným IQ asi ne. A otázkou je, zda bych ho doporučil milovníkům zapeklitých hlavolamů. I když umí být chytlavý, Filament není mechanicky moc dobrá logická hra. Ne proto, že by byl těžký, ale proto, že je těžký neférově. A řekl bych, že problém je už v samotném konceptu, který na takto rozsáhlé a náročné puzzly a ještě v takovém ohromném množství není příliš vhodný. S čímž souvisí absolutní nesoudnost vývojářů odhadnout, co hráč ještě snese a co je či už není zábava.

Inu, tak či onak, varoval jsem vás.

Pro: chytlavá zápletka, chytlavé puzzly, hudba (v první půlhodince)

Proti: vyřešit většinu puzzlů lze pouze metodou pokus/omyl, vysoká a v druhé části hry absurdní obtížnost, náročnost na čas; neuvěřitelně repetitivní hudba, která pocit únavy ještě umocňuje

+14

Wargroove 2

  • Switch 40
Nepíšu to úplně rád, protože jednička mě i přes pár mušek relativně bavila, ale dvojka je pro mě v mnoha ohledech downgrade. Strategický základ hry sice stále jakž takž funguje, ale je naředěný tunou nezajímavého obsahu. Jakkoliv bych čekal, že zhruba průměrný scénář jedničky tvůrce poučil k tomu, aby se s ním ve dvojce blýskli, tak nastal pravý opak. Nevím, zda za to může jiný tým lidí, nebo co vlastně. Nu, ale popořadě…  

Pixelatá funkční pixel artová grafika je stále funkční a líbivá, hudbě jsem ovšem tentokrát moc pozornosti nevěnoval, což připisuji faktu, že mě prakticky vůbec nezaujala. Hlavní systém hry ale přináší pár novinek – jednu novou frakci myšolidí, 4 nové vojevůdce, 5 nových typů jednotek, hlavní kampaň rozsekanou na kusy; a abilita Groove má teď ještě druhý, silnější stupeň Super Groove. Původní puzzle a arcade mód z jedničky je úplně pryč, zato je tu nevybalancovaný challenge mód, v němž je třeba dokola grindit drahokamy k odemykaní dalšího challenge obsahu. Aspoň, že už není třeba získávat hvězdičky, protože pro ně tu není žádné uplatnění.  

Kampaň jsem hrál na normální obtížnost a za odehrání každé mise je automaticky získána jedna hvězdička. Ale pokud hráč splní během mise dvě další volitelné podmínky, získá dohromady až tři hvězdičky. Osobně jsem v tomto nebyl příliš zainteresován, protože to bylo třeba něco ve stylu „najdi někde na mapě zakopaný poklad, nebo ukonči misi za méně než 12 tahů,“ a podobně.  

Problém s mapami jsem měl však ten, že jsem v nich nenašel žádnou dostatečně zajímavou mapku. A bohužel se to netýká jenom map, ale i všeho, co se hra snaží prezentovat. Kampaň je rozkouskovaná na několik menších celků (pět mini-kampaní) po několika misích, kde se hraje za různé frakce a různé vojevůdce. A stále je přerušována velkým množstvím naprosto nezajímavých cut-scén, dialogů vedoucích odnikud nikam, snahou o vývoj charakterů postav, které na tom malém prostoru stejně žádný nepotřebují mít, a hlavně několika prázdnými „misemi“ v každé kampani, kde se vůbec nic neděje a postava je ovládána jen proto, aby s někým promluvila. Křičí z toho nedokončenost a snaha uměle natáhnout hru.  

Samotný příběh je také o ničem. Ultimátní zbraň z jedničky je zničena, ale myší archeoložka zkoumá ruiny a zjistí, že jich asi je víc, takže po nich jde. A pak po nich zase jdou všichni ostatní, plus se řeší nějaké další záležitosti většinou osobního charakteru, ale jednak mě to vůbec nezajímalo a jednak to obvykle ani nikam nevedlo (například Rhombovo myší PTSD) a když už to vypadalo nějak zajímavě (třeba Greenfingerův osud, nebo Wulfar a jeho vzpomínka na ženu), tak kampaň skončila a nic z toho nebylo. Dost mě překvapil taky gay vztah dvou malých kluků, čímž byla zakončena celá jedna kampaň. Cože?? Celá kampaň proto působí jako jeden velký zmatek, kde se skáče z místa na místo a nesoudržnost jde ruku v ruce s nekonzistententností. Nevím, proč jsem tohle všechno musel podstoupit zrovna ve strategické tahové hře. Zahodit tolik herního a příběhového potenciálu, to chce talent. Občas jsem měl ze hry podobné pocity jako z prázdnoty ve Fire Emblem: Engage.  

Samotné bitvy jinak celkem ujdou, i když jednotlivé mapy se oproti minulému dílu snad ještě více zmenšily. Některé staré jednotky byly nerfnuty a jiné posilněny, takže můj návyk z jedničky mi kolikrát připravil nejedno překvapení, když jsem najednou jen tak přišel o jednotku ve chvíli, kdy jsem měl za to, že útok přežije. Nové jednotky jsou kolikrát fajn, třeba kraken. Ale změnil se systém boje na souši a ve vodě, kdy na sebe nemohou všichni navzájem útočit, což mi tedy přijde dost podivné. A nejdivnější jednotka ze všech je veslice, která se pohybuje prázdná bez veslaře.
Poměrně zajímavým přídavkem je jakási nová budova přístavu, jehož prostřednictvím se mění jednotka ze suchozemce na vodní jednotku a zase naopak. Mimo to jsem byl poněkud zklamán některými původními postavami, které se v příběhu jenom krátce mihnou, třeba huňáč Caesar nebo Mercia. Také zmizela možnost volitelných vedlejších misí, kterou jsem si v prvním díle občas užíval. Jakoby zcela zmizela jakákoliv nosná kreativita. Ale možná je to taky jen můj mylný dojem a ostatní hráče bude hra opravdu bavit.  

Jestliže mám z hlavní kampaně spíše chladné dojmy, pak challenge mód (zvaný Conquest) mě tedy pořádně potrápil, a to i na nejlehčí obtížnost. Zase je to rozkouskované na dílčí úseky, kde všechny následující se musejí odemykat kumulativně nasbíranými drahokamy. Odemykají se i hratelné postavy a všelijaké bonusy do náhodně generovaných eventů. Cílem je projít v kampani co nejdál a do finále, ale i když hráč selže na půl cesty, získané drahokamy si ponechává – naštěstí. Jinak je to ale repetitivní slog, který mě už během chvilky přestal bavit svou nevyvážeností.
Obvykle není problém projít s omezenými zdroji a jednotkami až do finále, ale tam je najednou overpowered nepřátelská armáda, která smete všechno, co jí stojí v cestě - tedy moji skromnou armádu s několika jednotkami. Vrcholem byla třetí kampaň, kde se ve finále objevila v řadách nepřátel letecká jednotka útočící na moje pozemní a já neměl žádnou možnost, jak se jí bránit. A vlastně mimo dvě první kampaně se mi v těch dalších už nepodařilo vyhrát jedinou finální bitvu, a to jsem je opakoval víckrát (stále na nejlehčí obtížnost). Problémem je i náhodně generovaný obsah během celé cesty v kampani, protože se třeba po celou půlku kampaně neobjeví jediná možnost rekrutovat jednotky. Takže je to takové všelijaké, ale většinou spíše frustrující. Anebo už fakt patřím do starého železa a nedokážu odehrát trochu těžší bitvy. Nicméně k dobru si mohu připočíst svoji vytrvalost a fakt, že jsem poctivě nafarmil všechny potřebné drahokamy na odemčení všech bonusů v challenge módu.  

Hra má pochopitelně i lokální a online multiplayer, který jsem nehrál, a možnost stahování map anebo vytvoření vlastní mapy, ale tomu jsem se už také nechtěl věnovat. V menu lze nalézt jukebox jako v jedničce s tím rozdílem, že teď jsou všechny skladby dostupné automaticky a není třeba nic odemykat. Ale úplně chybí artworky a cokoliv dalšího, co by mohlo být zajímavé.  

Hru proto opouštím s ryze negativními pocity a vlastně s pocitem úlevy, že už to mohu odložit jako dohrané. Cítím velký smutek z toho, jakým směrem se dvojka pustila, tedy směrem převažující kvantity. Pokud někdy vznikne trojka, tak doufám, že se tvůrci poučí z chyb (jakože se nepoučili po hráčské kritice z jedničky) a že znovu pozdvihne potenciál světa Auranie, který tam někde je zahrabaný. Aspoň se teď mohu těšit na nějaké jiné tahovky.  

Poznámky k mým osobním achievementům:
Herní doba: celkově 30 hodin
Challenge mód komplet odemčený 

Pro: Pár nových jednotek a vojevůdců

Proti: Nezajímavý příběh; nezajímavé bitevní mapy; nedotažený obsah; nevyvážený challenge mód; příliš mnoho cut-scén a dialogů

+14

Star Wars Outlaws

  • PS5 95
Když byla tato hra ohlášena, říkal jsem si, že dobře, další hra ze světa Star Wars, ale nijak zvlášť jsem se na ni netěšil. První recenze mě od hry dokonce trochu odradily, ale gameplay videa vypadaly solidně a tak jsem to risknul a ty 2 litry za hru vysolil.

Pořídil jsem PS5 verzi, protože moje herní PC je o trochu méně výkonné a hlavně v posledních letech opravdu nemám chuť hru neustále ladit, aby běžela optimálně, případně řešit nejrůznější problémy (rozchození AC Mirage bylo peklo). A už první chvíle hraní mě přesvědčily o tom, že volba PS5 verze nebyla vůbec špatná, protože DualSense je zde využitý opravdu příkladně, ať už se jedná o nejrůznější minihry nebo dokonce hlášení alarmu přímo z reproduktoru ovladače.

Příběh je, nepřekvapivě, poměrně povrchní a kromě několika zvratů vás nijak zvlášť nezaujme, nicméně neurazí a oceňuji, že celou hru vede ona "nit", která mi třeba u AC: Valhally citelně chyběla - postavy se po dobu hlavní dějové linky průběžně vrací, případně vás doprovází, pocit domova navíc dokládá Trailblazer, vaše vesmírná loď. Speciálně musím vyzvednout Nixe, protože roztomilejší SW potvůrku jsem snad ještě neviděl, interakce s ním během hraní je naprosto skvělá a dle mého názoru dělá z Outlaws něco víc než jen další generickou "ubi" hru.

S tím souvisí i to, že věže tu nenajdete, mapu netřeba odkrývat, neexistuje levelování a hra hodně sází na exploraci, ke které vás sice nenutí, ale je velmi, velmi vhodné ji dělat, protože získávané bonusy, abilities a různá vylepšení za to rozhodně stojí, přičemž klidně můžete jet jen hlavní dějovou linku, ale připravte se, že bude mnohem těžší, než pokud se občas zatouláte a například vylepšíte svůj blaster, případně zajdete s Nixem na jídlo, čímž následně získá příjemné pasivní dovednosti.

Vůbec celý gameplay mě hodně překvapil, neexistuje zde přímé vedení za ruku jako v některých jiných hrách a je třeba často dávat pozor na zadání úkolu, případně zkoumat okolí. Rovněž některé stealth situace jsou příjemně náročné (např. vloupání do trezorů syndikátů). To u některých hráčů sklidilo docela kritiku, což mě překvapuje - když je hra příliš lineární a navádí vás za každým krokem, je to špatně. Najednou vyšla hra, která to nedělá, a je to taky špatně, tak nevím, ale osobně mě to docela vyhovovalo a byla to moc fajn změna.

Minihry jsou příjemně nápadité a originální, hodně potěší celková komplexnost hry a mnoho možností, jak trávit na oněch čtyřech planetách čas... například hraním Sabaccu. Přiznám se, že na karetní hry jsem neuvěřitelně blbej, hotovej antitalent, co povídat, ale u něj jsem pravidla pochopil skoro ihned a hraní si naprosto užíval. Navíc to, že i pro něj jsou k dispozici nejrůznější abilities a cheaty dokazuje, že žádná část hry není odbytá, ba naopak.

Hrál jsem na režim výkonu a těch 60 FPS konzole ne vždy držela, jen co je pravda. Jakmile byla nějaká oblast hustě osídlená, běda, framerate šel do kytek. Naštěstí se to nedělo zas tak často a chápu, že raytracing si svou výkonovou daň holt vybere. Jedním dechem dodávám, že grafika mi přišla skutečně hodně pěkná a až na trochu horší zpracování mimiky a vlasů hlavní hrdinky (častý problém novějších her, nevím proč) nemám co vytknout. Světy jsou opravdu nádherné, plné detailů, nejen pro SW fanouška radost pohledět. Speciálně oceňuji nemalé množství detailů - vzhledem k tomu, že se hra odehrává mezi pátou a šestou epizodou, naleznete u Jabby chudáka Hana zamraženého do karbonitu a dokonce v baru v Mos Eisley stopu od střely na zdi, kde to schytal Greedo. A takový západ sluncí na Tatooine...  jestli máš srdce, tak to musíš cejtit, jak by řekl klasik. Stejně pozitivní zůstávám i u zvukového, zejména hudebního zpracování. Soundtrack nevykrádá filmy, zazní z nich sotva jedna nebo dvě melodie, ale zůstává v podobném stylu a jednotlivé skladby jsou často docela výrazné, takže si nejednu z nich zapamatujete.

Ano ano, technické problémy hra má a určitě by prospělo, kdyby Massive Entertainment měli ještě několik měsíců na doladění, ale ne, to by kolidovalo s novým Assassínem, takže Ubisoft očividně nařídil vydat koncem léta a přinejhorším opatchovat. Chápu, mrzí mě to, ale kromě tří pádů za 30 hodin hraní a několika glitchů jsem se nesetkal s ničím, co by mi zážitek vyloženě kazilo a vzpomeňme si, v jakém stavu byly megaklasiky jako Kingdom's Come nebo Cyberpunk 2077 krátce po vydání. Hejtit Star Wars Outlaws jen proto, že je od Ubisoftu, mi přijde nefér. Zejména proto, že se od ostatní produkce tohoto vydavatelství více než odlišuje.

A je zábavná. Sakra, takhle mě hra už hodně, hodně, HODNĚ dlouho nechytla. Ani ten zatracený Horizon, ani novější Assassíni, ani nedávno poprvé dohraná série TLOU. Možná to za tento kacířský názor schytám, ale u Outlaws jsem se neskutečně bavil a každý den se neuvěřitelně těšil, až se do hry zase vrátím. Svou roli bude hrát, že jsem velký fanoušek SW a jak prostě milujete prostředí, hře nadržujete, ano, přiznávám, nepopírám. Opět se ukazuje, jak subjektivní mohou názory na hru být, ale pro mě je to jednoznačně hra roku a nová klasika, ke které se budu rád vracet (druhý průchod vidím na začátek listopadu, uvidím, jak moc případně updaty ony drobné zápory napraví).

Co dodat? Zpočátku jsem hře nevěřil, ale pak mě totálně pohltila. Ano, příběh by mohl být propracovanější, chybky vychytanější, některé animace lepší, a tak dále, a tak dále. Jenže nic není dokonalé. Dát méně než 90 % hře, u které jsem se tři desítky hodin skvěle bavil, ale podle mě nejde. A speciálně kvůli některým hráčům, kteří dávají i hodnocení blízké nule, tam tu pětadevadesátku dám a nevylučuji, že po druhém průchodu a vychytání některých chyb tam hodím i tu stovku.

Pro: Nádherné prostředí, hra plně respektuje svět Star Wars, dobře napsané a sympatické postavy (i ten Jabba), Nix, odpovídající odměny za exploraci, nepřeberné množství možností, Sabacc,

Proti: Příběh by mohl být ještě propracovanější, drobné technické nedostatky a nějaké drobnosti, co ale nestojí skoro za řeč, protože mě to prostě neskutečně bavilo

+14 +16 −2

Vampire Survivors

  • PS5 80
The Best Walking Simulator Ever?! Vampire Survivors je přesně ten typ "malé" hry, u které jsem se i přes do jisté míry minimalistický přístup k hratelnosti bavil více než u nejednoho tříAčkového blockbusteru. Ve hře se přitom v podstatě skutečně jen "chodí" po kostičkované mapičce a kosí (automaticky, nutno dodat) zástupy roztodivné většinou nemrtvé havěti (jen teda ne upírů... těch fakt ne!), přičemž tady se počty nepřátel počítají skutečně minimálně na tisíce...

Hra na PS5 vyšla koncem minulého měsíce a stála úplně směšné kilo. Obsahu přitom skrývá spoustu a autoři ho dávkují pěkně postupně. Hratelných postav jsou desítky, každá se specifickou startovní zbraní. Zpočátku se snažíte hlavně přežít co nejdéle a najít správné kombinace zbraní, popřípadě zbraní a schopností pro osvojení pořádně ničivých evolucí. Rozdíl mezi první a třicátou minutou každého runu je propastný a skoro se až divím, že jsem z toho blikání nedostal epileptický záchvat. Hra samotná však obrovské davy nepřátel úplně dokonale nezvládá. Citelné propady FPS se sice nekonají, ale zjevně jako úsporné opatření se rozmazává grafika. To však vždy až ke konci, kdy na obrazovce již není prakticky nic jiného než umírající nepřátelé.

Vampire Survivors samozřejmě má své jasně zřetelné limity, přesto hratelnost baví a lehce se stane návykovou. Líbila se mi rovněž značná rozmanitost nepřátel, kteří navíc mají i často zdařile humorné popisky v bestiáři. Cíl hráčského snažení se postupně vyvíjí a nakonec se zvrhne v to, že prostě budete chtít odhalit všechno (nebo alespoň co nejvíce). Je to ten typ hry, který svádí k sebeklamu, že si to zapnu jen na půl hodinky a pak přesedlám na něco "většího". Samozřejmě se to nakonec nestane a deratizace nemrtvé havěti se protáhne dlouho do noci.

Na vydání pro PS5 je vidět, že se hra postupně rozvíjela a bobtnala do již poměrně úctyhodných rozměrů. Momentálně jsem "dohrál" základní hru a dokončil kolekci 1.0. Stále však zbývají tajemství i bonusové úrovně k prozkoumání, nehledě na DLC, která rovněž stojí jako pár rohlíků. Asi to není úplně pro každého, ale za těch pár korun? Rozhodně doporučuji zkusit. Ne nadarmo jde o kousek, který je částí herní komunity prakticky až zbožňován.

 Hodnocení na DH v době dohrání: 77 %; 45. hodnotící; digitální verze PSN

Pro: Jednoduchá ale zábavná hratelnost; postupné dávkování obsahu; směšná cena; zbraně a nepřátelé

Proti: V posledních minutách hra již citelně "nestíhá"; hratelnost je skutečně minimalistická a dokáži si přestavit, že někoho to nebude bavit vůbec

+14

Tails Noir

  • PC 65
Backbone nebo chcete-li Tails Noir. Dva názvy, jedna hra. První pohled? Úchvatný! Realita? Trošku rozporuplná.

Obecně mám pixel artové hry hrozně rád. A když jde o adventuru, jsem o to šťastnější. Splynutí pěkné stylové grafiky a vyprávěného příběhu je pro mě totiž to, co na hrách vysloveně s radostí vyhledávám. No a jedna z těch her, která tentokrát dostala příležitost, je hrou, ve které je mnoho věcí jinak, různě, neobvykle, ale i přesto stojí za vyzkouení.

Hlavním hrdinou je mýval a soukromý detektiv Howard Lotor. Ano, zvířecí hlavní hrdina, jehož příběh začíná v dystopickém prostředí Vancouveru, na kterém byste kromě zvířecích postav nenašli příliš rozdílu oproti typické atmosféře 50. – 70. let zámořského velkoměsta. Jenže je tu ten dystopický motiv a ten na první dobrou nepoznáte. Ten je skryt povrchním očím běžného diváka a začne se projevovat až postupem času, jak budete příběhem postupovat.

Příběh začíná ale poměrně jednoduše, byť má obrovský nádech přesně typických noir detektivek. Prostě k Vám do kanceláře přijde nějaká panička/lasička, která si říká Odette, a které se ztratil manžel. Ha! Začátek jak ze šestákového románu.

V tu chvíli začíná samotná hra, která není nijak složitá. Z boku a la pro mě legendární Oxenfree, se rozjíždí příběh, který je převážně o diskuzích s postavami a procházením jednotlivých částí města. Žádné složité kombinace jednotlivých věcí, ke kterým se nějak dostanete, žádný inventář, nic. Prostě prolejzáte město a postupujete podle toho, co si s kým kde řeknete. Docela to dává i logiku a hlavně to hraní nijak závratně nekomplikuje. Co je na hře v tu chvíli krásné, tak úchvatná grafika. Ta se tvůrcům hodně povedla. Ta temná městská atmosféra byla naprosto boží a je jednou z největších devíz hry.

Tady už ale veškeré pozitiva končí. Respektive to zásadní jsem už vypsal. Po chvíli hraní, kdy jste v grafickém úžasu, zjišťujete, že příběh je notně slabší. Jednak Vás moc netáhne k dalšímu hraní a druhak se v něm začnou dít různé divnosti, které vyvrcholí ve třetím aktu z pěti, který úplně absolutně mění celkové vyznění samotné hry. Pro někoho šok pozitivní, pro mnohé řekl bych spíš ale negativní, byť závěrem to tvůrci vlastně odstřelili tuplovaně. Záměrně teda nebudu říkat, jestli je to ve výsledku dobře nebo špatně :-)

Hra toho také nic moc víc nenabízí. Žádné minihry, jen nekonečné dialogy, které mnohdy nudí víc, než by bylo záhodno. Jediný trošku různorodý moment je, když se rozjede jedna z pár stealth scén, kdy musíte prošmejdit scénou bez povšimnutí. Toť vše. Takže ve výsledku ano, v rámci Kickstarteru můžu říct, že se opravdu mohlo jednat o zajímavý projekt, který krásně vypadá, ale obsah už tak krásný a vydařený není. Byť si v těch příběhových výkrutech může zalíbení najít každý, kdo má trošku vztah k Weird sci-fi/fantasy. U mě to ale spíš časem vstoupí do zapomnění, než hodné k zapamatování.
+14

Chicken Police

  • PC 85
Na prvý pohľad až absurdne komicky vyzerajúca hra ponúka dospelý, ponurý príbeh a postavy trpiace existenciálnou krízou.

Kto to kedy videl? Postavy majú nafilmované/nafotené ľudské telá a na nich opäť nafotené, rozanimované zvieracie hlavy (a občas sa nájde aj nejaký ten chvost, srsť a perie). Človek si predstaví nejakú absurdnú frašku so slapstick humorom a surealistickou zápletkou, opak je však pravdou. Hra čerpá z klasických prvkov (a klišé) noir detektívok a často cituje Raymonda Chandlera a ostatne jedna z vedľajších postáv starého súkromného detektíva sa volá Filmar Low. Medzi ďalšie inšpirácie patrí Agatha Christie alebo aj Ezop a jeho bájky. Práve vzťahy medzi zvieratami v spoločnosti mesta Clawville, v ktorom sa hra odohráva, poukazujú na mnohé vzťahy a povahové vlastnosti z ezopových bájok. Ústredne duo dokonca spomína na niektoré bájky, ako ich minulé prípady.

Hra je vyvedená vo výrazne čiernobielom prevedení, kde hlavnou farbou (ako už názov napovedá) je červená, ktorá slúži na zobrazenie nielen krvi. Okrem toho sú farebné rôzne veci, pre kontrast čiernobielého ponurého a cynického vnímania sveta ústrednej postavy Santina Featherlanda. Ten tvorí so svojim parťákom Martinom MacChickenom veľmi zábavné a zohrané duo. Ako som už spomenul, na prvý pohľad koncept vizuálne avizuje ustrelenú komédiu, ale hra je predovšetkým detektívka s prvkami drámy a thrilleru. Humor je tu samozrejme prítomný, ale nie prehnaný, zväčša sa jedná o sarkastické, až cynické komentáre hlavnej dvojice na seba navzájom, na svoje okolie, postavy ktoré stretávajú a životy, ktoré žijú. Zatrpknutosť a sklamanie je tu tak časté, ako spomenutie whisky alebo brandy.

Príbeh prípadu si udrží hráčovu pozornosť po všetky 4 kapitoly (a epilóg) a hoci obsahuje väčšinu žánrových klišé, dokáže byť dostatočne zaujímavý, aby držal a pútal pozornosť. Môžu za to asi hlavne dve veci - v prvom rade sú dialógy naozaj výborne napísané a takisto zahrané, hra má totiž plnohodnotný profesionálny dabing, ktorý určite patrí k highlightom hry. No a druhým dôvodom je neotrepané antropomorfné zvieracie mesto s vlastnou históriou a príbehovým pozadím od jeho histórie, politických susedov, spoločenských vrstiev až po hmyzie geto zvané "Úľ" alebo urážlivo Roachtown. Možno práve to zvieracie prepojenie a reflexia na Ezopa je to, čo robí hru výnimočnou a zrozumiteľnou ako zrkadlom pre živočíšne ľudské vlastnosti.

Žánrovo sa jedná o vizuálny román no nie je až tak statická a len o vyberaní možností z dialógov. Na každé miesto, kam sa hrdinovia dostanú majú klasicky adventúrne interaktívne body, či už na preskúmanie, postavy na rozhovory alebo vyriešenie jednoduchej hádanky, či zahranie jednoduchej minihry ako napr. automobilová prestrelka. V tomto teda hra pôsobí viac ako adventúra a menej ako vizuálna novela. Takisto sa hra nevetví na x rôznych priebehov a koncov, čo do vývoja príbehu. To napomáha tomu, aby príbeh ostal ucelený, logický a napriek jednému obrovskému klišé na konci, aj zábavný. Chicken Police tak môžem odporučiť aj hráčom, ktorých úplne nebavia vizuálne romány, pretože tej interakcie je tu viac a hra tak pôsobí menej staticky.

Pro: scenár, dabing, postavy, hudba a originálny vizuál

Proti: jedno priveľké klišé pri konci hry, nedá sa poznať, či interakcia s objektom alebo postavou má ešte nejakú novú informáciu/hlášku alebo bude opakovať znova to isté

+14