Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

DOOM + DOOM II

  • PC 80
Remasterovat původní Doom určitě byla jedna z největších výzev, které doposud masteři všech remasterů, Night Dive Studios, čelili… Proč? Protože Doom je modla. Kromě toho, že se může pochlubit konverzemi, které lze rozběhnout snad úplně na všem, čím proudí elektřina, tak Doom disponuje i ohromným množstvím fanoušky vytvořených levelů a modů, které nelze jen tak překonat a to ani, když jste profesionální vývojářské studio.

Přesto Night Dive opět překonali sami sebe, když dokázali vzdát hold originálu, vyslovit nebývalý respekt fanouškovské tvorbě a navrch přidat i něco nového a překvapivě užitečného. Z kompilace, netradičně kombinující názvy obou hlavních předloh DOOM + DOOM II, je cítit, že jejím cílem není jen jednohubkový nostalgický návrat do raných 90. let, ale také dosažení určité trvanlivosti. Ač nepatřím mezi ty, kteří by využili integrovaný prohlížeč fanouškovského obsahu, je třeba takovou featurku ocenit.

Osobně jsem více těžil z upgradovaného multiplayeru. Tvůrci se nechali slyšet, že naprogramovat do hry možnost plynulé řežby až 16 hráčů s možností samovolného připojování a odpojování v průběhu matche nebylo vůbec jednoduché. Líbí se mi, že si můžu kdykoli během pár vteřin založit hru na jedné z nových a docela zábavných deathmatchových map, chvíli si zastřílet a kdykoli to zase vypnout. S myšlenkou instantní, „namátkové“ řežby pro chvilkové rozptýlení původně přišel Quake Live, když v roce 2010 ještě běžel v internetovém prohlížeči. Ani ten však neumožňoval hráčům běžně/zdarma zakládat hry (servery).

Pokud však nejste multiplayerový typ, zbývá tady ještě zbrusu nová epizoda Legacy of Rust o rozsahu pěkných 4-6 hodin. Úrovně jsou rozlehlejší, variabilnější a s hromadou záludných secretů. K mému překvapení využívají spíše stísněné prostory, v kterých není vždy snadné manévrovat. Tvůrcům muselo být jasné, že megalomanské mapy typu Okuplok nelze překonat, to tedy nebylo cílem. Přesto závěr kampaně s několika desítkami Tyrantů (slabší verze Cyberdemona), Arch Vilů a Vassagů (nový démon házející oheň) byl parádní. U zbraní mě trochu zklamalo, že plamenoment i kuš zde nejsou navíc, ale nahrazují plasmu a BFG. S managementem výzbroje se uměla lépe vypořádat PC verze Doom 64.

Jakkoli se jedná o povedený remaster, nad pár věcmi si musím postesknout. V prvé řadě ten, kdo hrál Brutal Doom nebo Doom II Ray Traced, nebude z old school vizuálu nadšený. Chápu potřebu zůstat věrný originálu, ale co takhle možnost přepínat mezi původní a „brutal“ verzí v menu? Ze stejného důvodu bych uvítal možnost zapnutí freelooku, byť chápu, že to umělé rozhlížení ve 2,5D enginech nevypadá dobře. Jde čistě jen o více možností, kterými by remaster dorovnal to, co již fanoušci ve svých projektech dotáhli k dokonalosti…
+25

Far Cry: Primal

  • PC 80
Herní výzva 2024 - Cesta do pravěku 

Ubisofťárna jak vyšitá, kde máme naše oblíbené obsazování pevností, mapu přeplněnou fetch questy, stovky collectibles, sbírání tisíce surovin, vylézání na vrcholky, nepřítele nebo zvíře doslova na každém kroku, prostě poměrně velkou open world mapu přeplněnou contentem. Bohužel, velkou část toho je klasické copy paste. Ale i tak to může být vlastně solidní zábava.

Zastavil bych se nejprve u té „přeplněnosti“ mapy. Ono to na první dobrou zní vlastně fajn, ty jo, ono tady toho jde dělat fakt velká spousta a nikdy se nebudu nudit. Nicméně, jakmile 80% náplně tvoří dělání činností bez nějaké tváře nebo příběhu kolem, tak se z toho po čase stane nutná znouzecnost. Naštěstí pro hru samotnou se jedná o zábavu na nějakých 25-30 hodin i s tím, že plníte většinu nepovinných věcí, a tak vás to akorát začne ubíjet, ale vy už to vlastně máte za sebou.

I tak bych si dovedl představit ubrat tak 50% vedlejších misí a sbírání věcí a naopak obohatil svět vedlejšími příběhy, které by měly tvář a nějakou zapamatovatelnost. Nikdo nechce vést ty samé 4 lidi z bodu A do bodu B, dobývat po dvacáté úplně stejný způsobem základnu bez toho, aby to mělo nějaký výsledek kromě zdrojů a skill pointů.

Další slabinou té přeplněnosti je to, že to hrozně zabíjí survival prvek, stealth a obecně exploring. Vy chcete chvíli cestovat v klidu, bez vzrušení, bez toho, aby na vás vyběhlo 5 neandrtálců, 2 tygři, smečka vlků, když si zrovna natrháváte 156 květinu do zásoby. Úplně to pak zabíjí nějaké větší napětí a nasávání prostředí kolem vás. Po čase to totiž dospěje jen k tomu, že slepě jedete a ignorujete vše kolem.

Ale, avšak, však, za mě se i přesto jedná o velmi solidní herní zážitek, a to především z jednoho prostého důvodu. To zasazení je prostě boží a vlastně i velmi fajnově zpracované. Je strašně super lovit a ochočovat šavlozubé tygry, jezdi na mamutovi, budovat první lidské vesničky, bojovat o evoluční nadvládu s neandrtálci. Mapa je fajn, přináší dostatečnou různorodost prostředí, ale zároveň si drží nějakou konzistenci v návaznosti jednotlivých lokací.

Příběh je jednoduchý, jak samotní naši předci, ale vlastně úplně v pohodě. Nějak extra nevzbuzuje hráčovou zvědavost, ale dostatečně udržuje pozornost, abychom hrou prošli. Docela dobře se tu dá nadávkovat fetch questy s hlavní příběhem, abyste byli stále v obraze, dostatečně nasbírali skill pointy a úplně se neunudili. Hlavní příběh může mít tak 10 hodin, dalších 15 necháte pro průměrné vyluxování, aby si vás hra ještě udržela. Ideální doba, aby hra stále ještě bavila. Jo a postavy mě hodně bavily.

Souboje jsou také zajímavý oříšek. První polovina hry je hrozně fajn v tom směru, že budete muset rozmýšlet taktiku, soupeři budou dostatečnou výzvu a vy se nebudete moci pouštět do soubojů bez hlavě. Problém může být i nedostatek surovin na zbraně, a i ty je třeba lehce brát na mysl. Od druhé poloviny se z vás stane dostatečně silný zabiják, kdy už nad souboji nepřemýšlíte a vším procházíte jako nůž máslem. Nechám na každém, zdali mu to vyhovuje či ne. Někdy je fajn se cítit jako Rambo, jindy to zase sklouzne k tomu, že jakýkoliv souboj je povinná nutnost a vlastně to zabíjí samotné mechaniky hry, které jsou zde vlastně dost zajímavé.

Soubojové možnosti tu jsou totiž dostatečně bohaté a zajímavé. Většinu soubojů můžete projít bez toho, aniž byste vy osobně reálně někoho zabili. Vše za vás může udělat sovička a třeba šavlozubý tygr. Vy jste jen v roli důstojníka, který udílí rozkazy. Další variantou je samozřejmě stealth, kdy si zašpiníte ruce, případně využívání různých bomb, pastí. Nebo si můžete užít umlácení soupeřů palicí a prošpikování jejich hlav svým oštěpem. Jo, souboje jsou zábavné.

Takže jo. Jedná se o ubisofťárnu se vším všudy, jak je máme rádi a zároveň je proklínáme. Jednou za rok si takový styl hry rád zahraji. A ačkoliv mám spoustu výhrad, tak to hlavní se povedlo, při hraní jsem se bavil a o to tu běží především.

Pro: zasazení, variability v soubojích, mapa, celkově zpracování té doby, zvířecí companioni

Proti: zaplněnost mapy generickým obsahem, nudný až otravný crafting, obecná UBI šablonovitost bez větší invence

+18

Trek to Yomi

  • PC 70
Z vizuálního a uměleckého hlediska je hra perfektní. To jak je v jednotlivých scénách různě zajímavě položena kamera a jak vypadají prostředí je silně příjemné na pohled. Palec na horu i za černobílou stylizaci. K téhle hře to sedí. Pak je tu herní náplň. No ze začátku mě soubojový systém bavil. I přesto, že postupně získáváte nové komba pro útoky, tak se hra stane zkratka silně repetitivní. Ve hře jsou sice nějaké puzzly, ale většina má řešení na stejném principu. Více různorodých puzzlů by hře prospělo. Příběh je docela slabý a par voleb vedoucí k vlastnímu konci je tu poměrně zbytečně, jelikož jsou tu volby asi 3 a jejich interpretace je taková na sílu. Pokud chcete hrát tuhle hru hlavně pro záživné boje, tak se asi spálíte. Pokud chcete zajímavý vizuální zážitek, tak hra rozhodně za to stojí.

Pro: Vizuálně překrásné, různorodá kamera, černobílý filtr, kombinovaní pohybu v 3D a 2D prostoru

Proti: Soubojový systém se časem trochu omrzí, repetitivní, puzzly, rozhodovaní je nezajímavé, přiběh

+7

Knights of the Round

  • PC 75
Série Capcom Beat 'Em Up se z fantasy světa přesouvá do Británie v době středověké, konkrétně do příběhů z legendy o králi Artušovi.

Příběh se bohužel netočí kolem nejznámějších věcí z této legendy, tedy o získávání bájného meče Excaliburu, nevěře Guinevery či putování za Svatým grálem. Zde si musíme vybrat jednu ze tří postav - Krále Artuše, Lancelota nebo Percevala a vydat se pobít muže zlého krále Garibaldiho a sjednotit Británii. 

Nakonec jsem si jako hlavní postavu vybral rytíře Percevala a jeho sekeru, se kterým se mi hrálo nejlépe. Zaujala mě možnost jezdit na koni, což vedlo k drobnější výhodě v boji. Bohužel jsem na něm obvykle moc dlouho nevydržel, protože mě nepřátelé většinou obklíčili a z koně shodili. Zajímavé bylo také to, že se společně s levelováním postav vylepšoval i jejich vzhled, respektive jejich zbroj.

Obtížnost hry mi přišla o něco více vyváženější, než u předchozích titulů. Obvykle jsem tak umíral spíše až u bossů než během jednotlivých úrovní s běžnými nepřáteli. I díky tomu tak hraní hezky utíká a nestalo se mi, že by mě nějaká část vyloženě nebavila. Za mě tedy spokojenost.
+13

Kingdom Come: Deliverance – The Amorous Adventures of Bold Sir Hans Capon

  • PC --
Ptáček si vyhlédl řezníkovu dceru jako svůj budoucí bod zájmu a Jindřich za něj všechno oddře, jak jinak. 

V první části je potřeba získat vzácný a drahý rodinný náhrdelník, který Ptáček prohrál v kostkách s jakýmsi lůzrem (který mu v životě nemohl nabídnout dostatečnou protihodnotu). A protože je Ptáček velký myslitel, chce přesně tenhle šperk darovat své budoucí milé. To Jindru zavede až do nového tábora žoldáků v sázavském lese, ve kterém dostane možnost se o šperk utkat kostkovém turnaji. Jakým způsobem se s celou situací vypořádá už je na samotné hráči, každopádně odměnou může být mimo jiné i vzácná sada zlatých kostek, které ale mají dost špatnou čitelnost a často jsem tak musel mhouřit oči, co že mi to vlastně padlo. Nechal jsem si tedy pouze Ďábelskou hlavu a zbytek vyměnil za jiné kousky.  

Součástí získávání náhrdelníku je také menší službička pro nové NPC ohledně hledání vraha v táboře, na které je nalepen dost zajímavý způsob řešení úkolu pomocí vyjednávání. Celkově jsem si tuhle první část dost užil a do tábora žoldáků se pak ještě několikrát vrátil. 

Druhá část úkolu pro toho idiota Ptáčka je získání elixíru Neodolatelnosti a pokud se hráč nerozhodne si recept na něj přímo koupit (za docela dost peněz), čeká ho zábavné strašení Ledečka s domněle oživlým revenantem. Originální a zábavné řešení celého úkolu zavede Jindru až k tragickému osudu místního uhlíře a jeho rodiny. Jedná se o kvalitní vedlejší úkol, kterému v hlavní hře není rovno. 

No a finále už je pouze Ptáčkova snaha zapůsobit na svou milou pod oknem, u čehož mu Jindra asistuje a následně řeší nastalou situaci s řezníkovic otcem a jeho poskoky. Humor na konci na mě moc nefungoval, ve skrze celé DLC jsem měl chuť Ptáčkovi tak maximálně vrazit pěstí mezi oči. Moje předtucha se vyplnila, když po úspěšném večerním zářezu dcery řezníka druhý den ráno jen suše konstatuje, že o ní dál nestojí...

Spolu s Ptáčkovým DLC byl vydaný i turnaj jako update zdarma. Se zlodějským charakterem, bez schopností s čímkoli pořádně bojovat, jsem začal přemýšlet, jak s celým turnajem vyjebat - moje první pokusy ukrást všem zúčastněným vybavení ve spánku se mi dařilo jen částečně a taxem si ten turnaj jen tak z legrace zkusil. A světe div se, já vyhrál. Na Hardcore! Přestože absolutně neumím bojovat se zbraněmi mimo luku, dokázal jsem porazit naskilované soupeře bez ztráty kytičky. To jen ukazuje, jak je celý soubojový systém KCD nedokonalý. Výběr směrů k útoku působí legračně a mistrovské výpady dělají z celé taškařice jen QTE záležitost. A podle traileru ke dvojce to nevypadá, že by se z toho autoři poučili...
+15

Jurassic World Evolution

  • PC 70
Na strategiích a speciálně těch budovatelských jsem doslova odkojený. Ne zřídka kdy jsem si jako mlaďák nachystal na večerní hraní s bratrancem hru, kde něco budujete, protože víte, že si něco budete stavět celý večer a celý večer až noc Vás to bude bavit až do momentu, kdy jeden z Vás odpadne do snových sfér. Ne vždycky ale bylo pravidlem, že se budovatelská hra povedla. Někdy jste se k ní i s chutí vraceli, někdy jste ji ale zkusili, prožili a usoudili, že mezi ty top ji zařadit prostě nedokážete. Podobně je na tom třeba právě tento kousek a já se níže pokusím vysvětlit proč.

První momenty hraní budovatelských her jsou vždycky hodně opatrné, protože se musíte naučit ty mechanismy, kterými hra disponuje…a každá budovatelská strategie je v tom svá. Tady jsem byl nicméně očarován už v úvodu a mohla za to překrásná hudba Johna Williamse, která na mě udeřila hned v prvních vteřinách. V těch nadcházejících pak udeřili i herci z nové filmové trilogie a tam jsem naopak zpozorněl. Ta nová filmová trilogie už totiž není a nikdy nebude to, co pro mě byl původní film od Spielberga. Herce má ale fajn, tak proč ne.

Pokaždé jsem si na hraní této hry vyhradil ideálně celý večer. Tady nemá smysl něco načínat a po chvílích končit a přerušovat to. To je pak stejně otravné jak přerušovaný sex a o ten také nikdo nestojí. Jakmile jsem tedy započal hraní, překvapila mě mile grafika hry. Ta je na budovatelskou strategii velice pěkná. Respektive hra vypadá velice hezky. Horší už je to ale s tím, když Vám dojde, co po Vás hra chce.

Hra totiž po Vás nechce vybudovat Jurský park podle Vašich představ. Ona ho chce vybudovat podle svých představ. Takže Vám dává úkoly, vy neustále stavíte poměrně nehezké betonové stavby, kterých tu ještě navíc není kdo ví kolik a u toho posíláte různé týmy po celém světě, aby objevily fosilie pravěkých monster, ze kterých byste mohli vypreparovat DNA a zrodit tak nového dinosaura nebo si vyvíjíte to, co si v parku budujete. A to jak komerční sféru, kde stavíte restaurace, krámky s hadry nebo plišáky, popřípadě různé vyhlídky, kde návštěvníky ideálně dobře podojíte, tak i rangerskou sféru, která má za cíl ochraňovat návštěvníky. A to už vůbec nemluvě o různých tragédiích, které nejvyšší na Váš park občas sešle.

Návštěvník je navíc pojem, který tu nemá vůbec žádnou váhu. Ano, po parku Vám chodí, ale jsou to neživé postavy, které ožijí jen v momentě, kdy Vám mezi ně vběhne nějaký ideálně masožravý dinosaurus.

Hra má ale určitě vysloveně filmové momenty, které jsou naopak docela hezké. V parku si totiž budujete ochranku, rangery, kteří brázdí okolí ve svém džípu nebo helikoptéře. Těm můžete nejen rozkazovat, co mají dělat, ale dokonce ty činnosti i sami provádět. Jezdit s nimi, střílet na dinosaury uspávací šipky, přepravovat je, krmit je, fotit je pro měsíčník Times…v těchto momentech hra baví, ale ztrácí na dynamičnosti budovatelské strategie, protože se z ní rázem stává simulátor Jurského parku a ne budovatelská strategie.

Skoro to vypadá, jak kdyby toho tvůrci chtěli do hry dát co nejvíc, aby to co nejvíce připomínalo právě onu filmovou trilogii. Tu to připomíná už ale jen tím, že se Vám každou chvíli na obrazovce zjevují herci z filmů včetně Jeffa Goldbluma a něco naprosto zbytečného Vám tam kecají. A nejhorší jsou ti fiktivní, kteří Vás úkolují. Těm bych místy prokop i prdel.

Celkově vzato má tato hra ale hezké herní momenty, které pobaví, ale na její úkor málo technikálií, které by mi připomínaly typickou budovatelskou strategii, kde mezi nejlepší je jednoznačně třeba zařadit takové Rollercoaster Tycoon nebo Zoo Tycoon. Je to prostě trošku něco jiného, něco, co Vás více navádí k tomu, co chce samotný děj, než to, co byste si přáli Vy. Pokud to přijmete, nebudete nijak závratně pospíchat a budete se kochat u samotných dinosaurů, tak věřím, že můžete být spokojeni. Já už si ale tuto hru po nižších desítkách hodin hraní s chutí raději odpustím a zkusím něco dalšího…
+14

Frostpunk

  • PS5 85
Strategie nejsou mým hraným a oblíbeným žánrem, pokud nejde o zabíjení mimozemšťanů v tahových soubojích, takže bych mohla napočítat strategické hry, které jsem dohrála až do úplného konce, na prstech jedné ruky. I přes to jsem zkusila spustit Frostpunk, který mě lákal svým tématem a žánr hry byl pro mě překážkou, proč jsem se k němu nedostala dříve. Naštěstí jsou strategické možnosti dle mého ve Frostpunku notně ořezané a zjednodušené, takže i pro mě, koho zrovna nebaví ve hrách něco budovat, byla hra přístupná.

Frostpunk je hra o beznaději, umírání a smrti a člověk by si mohl říci, že se ho osudy těch nebohých lidí plahočících se v závěji sněhu v teplotách hluboko pod bodem mrazu dotknou. Že možná sám bude cítit beznaděj a dolehne na něho tíha této bezvýchodné situace. Ovšem ve mně se, jak jsem viděla body, které mi hra uložila, že je musím splnit, probudil nějaký vnitřní sociopat a tyto body se prostě musely i přes mrtvoly splnit. Takže jsem na své poddané křičela, ať laskavě nežerou, neboť to jídlo budeme potřebovat odeslat do Manchesteru. Nad jejich požadavky, které na mě vyskočily na obrazovce, jsem často jen zasyčela "Co zase chtějí." Vrcholem pak bylo, když jsme měli ustát silný nápor bouře, naše městečko odolávalo absurdním teplotám, já měla oči přikované na naskakující uhlí, které přes den vykutali poddaní tak, aby se přes noc spotřebovalo. Do toho přišel z dolů požadavek, že nemohou pracovat v takových podmínkách, takže chtějí zůstat doma a výroba uhlí klesne o 80 %. Nad takovou pitomostí jsem se jen zasmála a nechala je tam dřít dál. Pokud umřou, nahradí je jiní, však těch lidí mám k dispozici ještě hodně.

Takže to byla zábava a bylo pro mně těžké to přestat hrát.  Bavilo mě vyvíjet nové technologie, podepisovat různé zákony, slibovat hory doly a splnit jen ty hory a snažit se být efektivní, co se výroby týče.  Užívala jsem si okamžiky, kdy ke konci scénáře se objevily nové podmínky a já musela tak narychlo zvýšit produkci něčeho o stovky procent. Samozřejmě jsem nejdříve neuspěla hned, protože jsem nevěděla, co mě čeká, ale s každým dalším rozehráním, jak jsem do toho nořila hlouběji, to bylo lepší a lepší a poslední dva scénáře už mi vyšly na poprvé. 

Hru jsem hrála na konzoli a musím vývojáře pochválit za to, jak dobře se mi hra s ovladačem ovládala, což není zrovna u strategických her samozřejmé. Jen bych uvítala, kdyby hra měla více vizuálních nápověd na obrazovce, jak se co ovládá a co které tlačítko dělá, abych se to nemusela metodou pokus omyl sama učit. Že mohu zobrazit okna vyskakující vlevo stisknutím analogu, kde jsou i důležitá tutoriálová okna, jsem si musela najít na internetu. Ale když už jsem se to naučila, tak se mi hra ovládala snadno. Jediným problémem pro mě bylo označit generátor, kdy bylo třeba nejspíše najet páčkou do určitého místa, abych si mohla otevřít jeho nabídku.

Samozřejmě musím podtrhnout skvělý soundtrack, který celé hře dodával atmosféru, jakou bych v tomto post-apo světě čekala.
+21

Kingdom Come: Deliverance

  • PC 85
Hned na začátek musím říct, že Kingdom Come (dále KCD) u mě v hodnocení v průběhu lítalo někde mezi 50% a 100%. První část mého povídání bude čistě o tom, jak jsem si v průběhu let hledal ke KCD cestu.

Od chvíle, kdy jsem hru podpořil na Kickstarteru jsem se na ni těšil, objednal jsem si PS4 verzi, protože tou dobou jsem neměl herní PC a bylo mi jasné, že jediný, kde si hru zahraju je moje konzole. Po letech čekání jsem nadšeně hru rozbalil, vložil do konzole, hrál asi 4 hodiny a.... už ji znovu nespustil. Kombinace toho, že hra běžela na PS4 ve 30fps a nemožnosti libovolných uložení + zřejmě smůla v tom, že v prvních hodinách, kdy je Jindra opravdu ještě naprosto neschopný dřevo a já během prvních několika questů několikrát při cestování narazil na skupinu kumánů a opakoval jsem poslední 1-2 hodiny mě frustrovala na tolik, že KCD skončilo na poličce na dlouhá léta. Jsem ve fázi hraní, kdy hrám nedokážu vždycky věnovat několik hodin v kuse a tahle mechanika mně tehdy dokázala hru natolik otrávit, že nebyla šance ji hrát, protože tímhle tempem bych za několik týdnů možná pokořil první pětinu hry. Povzdychl jsem si, že tenhle potenciální klenot pro mě tím pádem asi nebude a hru si nechal aspoň jako památku ke Kickstarterové kampani.

Kdy se mi KCD připomnělo podruhé bylo v době, kdy jsem slyšel o vzniku fanouškovského českého dabingu, ten sice na konzole nedorazí, ale tou dobou jsem měl PS5 a říkal jsem si, že třeba na novější konzoli poběží KCD lépe a tak to zkusím rozehrát podruhé. Bohužel patch žádný nevyšel, a PS5 samo o sobě hry nijak nevylepšuje (možná jen nějak upscaluje rozlišení), takže druhý pokus o rozehrání neměl dlouhého trvání a po pár questech dopadl úplně stejně, jako před lety.

DO TŘETICE VŠEHO DOBRÉHO 
No a začátkem roku jsem si pořídil SteamDeck a nevěřil bych, že 80h herního času v KCD nakonec strávím právě na tomhle handheldu. Zakoupil jsem v akci KCD podruhé na Steamu, vybral český dabing a pustil se do KCD potřetí.

Začátkem jsem se tentokrát prokousal daleko snadněji, netuším, jestli se některé mechaniky/obtížnost změnily v průběhu let v rámci updatů, asi se mi úplně nezdá, že by za všechno mohlo jen to, že jsem si hru užíval v krásných 60fps a vysokých detailech. Nicméně všechna negativa, která mě bránila v hraní KCD dříve byla za pár hodin pryč. Potom, co se Jindra trochu naučí s lukem, lépe páčit, vydělá si pár zlatých a nakoupí pár Sejvovic, se daleko lépe dýchá a člověk se nemusí bát, že ztratí poslední hodiny herního času kvůli náhodné události. Stejně musím říct, že u tohohle typu hry s takovou mechanikou úplně nesouhlasím a quick save bych tam rád viděl standardně (to je jen můj osobní názor, chápu i ty argumenty, proč tam být nemá).

Dalších pár desítek hodin jsem si KCD vesměs užíval plnými doušky a zjišťoval, že je to fakt krásný, dobře se to hraje a je to plný obsahu. Questy jsou kreativní, zajímaly mě dialogy i osudy jednotlivých postav. Hudební doprovod je skvělý, lesy vypadají nádherně. Nicméně pořád se našly určité důvody k frustraci. Očekával jsem, že po mnoha letech na trhu přijdu k perfektně odladěnému titulu (jako je tomu například v současnosti s Cyberpunk 2077, nicméně stále mě překvapilo do kolika bugů, pádů hry, nebo rozbitých questů, jsem se dostal - konkrétně třeba nemožnost dokončit quest, protože jsem ho dodělal dříve, než jsem se na dané místo pomocí "A" podíval. A stalo se to během hry několikrát, kdy jsem musel lovit starší uloženou pozici, protože se nedalo pokračovat dál. Soubojový systém taky není dokonalý. 1 na 1 funguje relativně dobře, ale jak je v souboji více postav, je to jen zmatek, přepínání focusu na jednotlivé nepřátele funguje jen někdy. Nejvtipnější potom taky je, když už téměř na max. vylevelovaný Jindřich při útoku na ozbrojeného sedláka od něj dostane "Perfect block" což se stává mnohem častěji, než by podle mě mělo.

Možná to vypadá, že se soustředím spíš na to negativní, nicméně i přes ty všechny chyby a bohužel u některých questů fakt silnou frustraci - kdy mi to hodnocení lítalo k těm 50% - mě KCD velmi bavilo a vůbec těch spousty hodin v něm strávených nelituji. Naopak o to víc se nyní těším na dvojku, ve kterou vkládám naděje, že bude uhlazenější a snad bez zbytečných bugů a občas nevyvážených soubojů. Jsem rád, že jsem nad KCD nezlomil hůl a že po 10 letech od podpoření hry a 6 letech, co mi leží doma, jsem konečně prošel s Jindřichem celou první část jeho cesty.

Pro: věrné zpracování českých lokací, hudba, příběh a děj

Proti: nevyvážená obtížnost, bugy, občasné rozbití questů

+21

A New Beginning

  • PC 60
Tak dobře, další hra na doporučení od kamaráda. Tak jdeme na to.

Opět byl první dojem takový zvláštní, že jsem raději od hry moc neočekával, abych pak nebyl zklamaný. První minuty hry byly takové chudší, zkrátka to zatím nenaplňovalo to, co jsem chtěl a čekal jestli se to rázem zlepší. Nevím proč, ale hlavní postava hry Bent Svensson se mi jevil hrozně sympaticky, prostě vědec, který už toho hodně zažil a ví prostě, co dělá a to mi do této hry sedělo.

Co se mi líbilo, tak samozřejmě grafické zpracování a ještě komiksy. Ty byly ještě lepší, těm se hltal prostě každou sekundu, protože jsem velký fanoušek komiksů.

Minihry byly fajn v tom, že když jsem se nemohl dále pohnout, tak se daly přeskočit, což je určitě fajn. Zrovna pro mě je to důležité a velké plus, protože se v nich často zaseknu.

Dále i příběh nebyl vůbec špatný, ten byl takový netypický aspoň pro mě, ale velmi mě zaujal. Bohužel ale byla ve hře jedna věc, která tu hru srážela a to bylo bohužel velké množství bugů, kvůli kterým jsem musel párkrát hru restartovat a to bylo prostě otravné. Nakonec jsem to dokázal zkousnout a hru dohrál

Hra se mi jeví jako mírně nadprůměrná, asi to není nějaký skvost, ale hra nemusí rozhodně urazit. No a lidi opačné generace hru spíše zkritizují, ale já jsem nakonec docela i spokojen.
+13

Syberia II

  • PC 75
Kate Walkerová pokračuje se svými přáteli na cestě do bájné země Syberia, kde údajně stále žijí mamuti. Cesta navazuje přesně tam, kde v předchozím díle skončila. Co se tedy změnilo?

Co zůstalo stejné

Grafika se od minule vůbec nezměnila. Stále je svým způsobem kouzelná a doplňuje celkovou atmosféru hry. Lokace jsou pochopitelně jiné, styl se však nemění. Stejně tak se nezměnilo ovládání a přecházení mezi lokacemi. Práce s inventářem je stále přijemná. Zbytečné předměty mizí, žádné kombinování předmětů v rámci inventáře taky nehrozí. V jednom případě se pouze samy dvě komponenty spojí do jedné.

Co se zlepšilo

Z mého hlediska chování a motivy postav dávají o trochu větší smysl, než v předchozím díle. Potkáváme se s veteránem války, zlými ruskými bratry, chytrou holčičkou a klasicky namyšlenými "všechno vím, všechno znám" kněžími. Samotná lokace opatství patří mezi ty lepší a zábavnější, do kterých zavítáte.
Práce s emocemi a emotivními scénami zde za mě funguje také o něco lépe, než v prvním díle. Občas začne jít do tuhého a musí se činit těžké úkony (Odpočívej v křemíkovém nebi, Oscare). Hans Voralberg nemá po cestě na růžích ustláno (má ale ustláno na spousty jiných předmětech) a tím pádem i Kate má spoustu práce. Dočká se vysněné Syberie?

Co se zhoršilo

Jelikož první odpovědí by bylo 'Moje hodnocení', je potřeba si říci proč. Prvním důvodem je zhoršený pixelhunting. Ve většině případů jsem věděl ihned, co mám dělat. Problém byl najít konkértní místo, s kterým je potřeba interagovat. Stále ve hře nejsou zvýrazněna aktivní místa, což by nevadilo, kdyby byla aspoň vidět! Nejhorší situace je ve chvíli, kdy máte do čutory nabrat vodu. Ani po shlednutí návodu jsem zpropadený hák, na který je potřeba čutoru pověsit, neviděl. Nebyl vidět na samotné obrazovce a místečko bylo upravdu titěrné. Jindy není vidět místo, kam je potřeba strčit klíč. A to ani nemluvím o rampouchu, který je třeba sestřelit. Jednak vás to musí napadnout, a druhak to nesmíte vzdát po tom, když vyzkoušíte všechna možná místa a to aktivní stále ne a ne najít.
Druhým důvodem je nadměrně zbytečné běhání z místa na místo. Například máte medvědovi ulovit rybu. Víte, že losos má rád žáby. Jenže máte dvě zelené návnady a tři místa, kam je vhodit. Vyzkoušíte. Dle popisu vidíte, že máte špatnou rybu. Jenže ji nemůžete pustit a chytat znovu. Musíte ji v dlouhé animaci vložit do pasti na ryby, přejít dvě lokace, zdlouhavou animací hodit medvědovi, který jí nechce, a pak zase lovit zpět. Když se mi toto stalo několikrát, moje příčetnost se o něco snížila.
A poté nekonečné chození v Yukolské vesnici. Nepřehledná lokace, cestujete bezcílně tam a zpět, musíte dělat úkony v přesném pořadí (ne vždy mi to dávalo smysl, ale to může být můj problém) a zase běžet jinam... A cestou se ztratíte.

Závěrem

Druhá Syberia je stále zábavnou adventurou s příjemnou hlavní hrdinkou a milým příběhem, kouzelnou atmosférou s emotivními chvilkami. Ne vše ale jde tam plynule a přirozeně, jako v prvním díle, a hra dokáže i místy frustrovat. Mnoho vylepšení se nekoná, příběh je však zakončen uspokojivě a doporučuji si jím projít.

Pro: Stále kouzelné, zakončení příběhu, opatství

Proti: Pixelhunting, zdlouhavé chození lokacemi, rybaření

+19

Solasta: Crown of the Magister

  • PC 85
Hráno v co-opu:

Už spuštění tvorby charakteru tohoto izometrického cRPG od malého francouzského studia mě trochu vyděsilo. Ačkoliv je hra z roku 2021, grafika postav a zejména jejich vlasů a vousů mi svou lego vizáží nejvíce připomněla o patnáct let starší Neverwinter Nights 2. Naštěstí jsem jen o chvíli později zjistila, že se autorům skutečně jen nepodařilo vymodelovat hezké ochlupení postaviček, ale samotné prostředí, ať už architektura budov, tak třeba animace tekoucí vody, vypadá docela pěkně.

V následném hraní jsme velmi rychle zjistili, že se opravdu nedá ubránit srovnávání Solasty s Baldur's Gate 3. Obě hry jsou postaveny na pravidlech DnD5e, obě hry mají tahový soubojový systém a v obou se v průběhu dialogů přepne izometrický pohled do cinematičtější kamery s výběrem možností. Samozřejmě musíme počítat s tím, že Solasta měla mnohem (a i to je asi slabé slovo) menší rozpočet, což je znát na voice actingu, scénáři a hlavně prakticky nulových dopadech vašich rozhodnutí. Ale zase se mi docela líbí nápad, že každého rozhovoru se účastní všechny postavy a volba možnosti dialogu je spíše určení, která postava zareaguje. Šlo by to udělat i lépe, někdy rozložení možností nedává příliš smysl, ale cením originalitu.

Stejně tak se mi hrozně líbí zpracování DnD pravidel do soubojového systému. Tady mám pocit, že Solasta nad BG3 dokonce vyhrává. Hra pěkně pracuje s viditelností, mnohem lépe funguje létání, lezení po stěnách a obecně vertikalita prostředí. Navíc věrně dodržuje některá pravidla, která nejnovější Baldur's Gate zcela ignoruje. Jediné, co by chtělo ještě doladit k dokonalosti, je lepší práce s terénem (například vodní plocha zde neovlivňuje blesky ani oheň) a doimplementovat multiclassování, které zde vůbec neexistuje.

Bohužel autoři neměli zakoupenou DnD licenci, a tak nemohli použít žádný z oficiálních světů a museli si vymyslet vlastní, který je plný již někde viděných klišé a nemá zrovna hloubku. Nicméně, neurazil mě. Jen se musíte smířit s tím, že je to naprostý railroad, nečeká vás téměř žádný prostor k roleplayingu, prakticky se nedá hrát za zlou skupinu a fanoušky Baldurů určitě zklame také absence romancí a hlavně sexu. Mimo to mi oficiální licence chyběla jen v seznamu featů, kde jsem automaticky hledala známé názvy, ale nenašla. Ve všem ostatním se znalci DnD (či DnD videoher) zorientují velmi rychle, protože je to buď totožné s papírovými pravidly nebo velmi podobné.

Musím ještě zmínit jednu geniální věc, kterou jsem v jiné podobné hře nikdy neviděla. Scavengers! Po projití celé příběhové lokace tam můžete poslat průzkumníky, kteří několik dní lokaci důkladně prochází a poté vám hromadně nabídnou k využití či prodeji všechny předměty, které jste nechali ležet na zemi, ať už z nepozornosti, přetížení nebo spěchu.

Celkově Solastu hodnotím velice pozitivně. Příběh tu bohužel není hlavní tahoun, což je pro mě důvod, proč si ji pravděpodobně nikdy nezopakuji sama v singleplayeru, ale boje jsou super, pěkně se střídají s exploringem, puzzly a micromanagementem postav. Pro pořádnou výbavu vám navíc nestačí jen prozkoumat každý kout jako obvykle, ale musíte se věnovat také craftingu a vašemu vztahu s obchodníky zastupujícími jednotlivé frakce. Obtížnost také není hnaná nahoru jen silou nepřátel, ale musíte zde řešit i jídlo na long resty a cestování, takže na rozdíl od BG3 nemůžete klikat resty po každém souboji. A díky tomu využijete i nebojové schopnosti a kouzla. Třeba si vůbec nedokážu představit cestování bez našeho druida.

V singleplayeru by vám však mohlo vadit, že hra neobsahuje žádné naverbovatelné společníky. Celou skupinu si tvoříte sami na začátku hry podobně jako třeba v Icewind Dale. Pro mě je to velká nevýhoda, ale už jsem se bavila s pár dlouholetými hráči cRPG, kteří tento styl hraní výrazně upřednostňují (a tak třeba Icewind Dale 1+2 staví nad Baldur's Gate 1+2). Nebála bych se říct, že pro tyto hráče bude Solasta lepším zážitkem než Baldur's Gate 3.

Na závěr si dovolím zmínit jen malý detail pro zájemce o kooperativní hraní: parta je nezvykle složená z právě čtyř postav, tedy v menším počtu hráčů si jich někdo musí vzít více.

Dohráno za 53 hodin.
Včetně:
Palace of Ice

Pro: Perfektní zpracování pravidel DnD5e.

Proti: Trochu tím připomíná The Temple of Elemental Evil, který také šel cestou věrného zpracování pravidel na úkor příběhu a postav, ale Solasta se určitě lépe hraje.

+10

Mafia: Definitive Edition

  • PC 90
Herní výzva 2024 – 10. V záři reflektorů (Hardcore)
Remake původní hry Mafia: The City of Lost Heaven byl z mého pohledu dlouho pouze nepravděpodobný sen. Jednoho dne k oznámení však skutečně došlo a po prvních screenshotech ze hry, jsem nevěřil vlastním očím. Jak nakonec remake české herní legendy dopadl?

Pokud hru lze shrnout jedním slovem tak: nezklamala. Alespoň tedy mě. Příběh zůstává velmi věrný. I tak ale došlo k několika úpravám, které dávají více či méně smysl, například zaměnit krádež diamantů za krádež drog, je dle mého názoru skvělý a reálnější nápad, který se do série více hodí.  Další změny možná malinko upravily vyznění celého příběhu. I to ale nemusí být nutně špatně. Alespoň nemáme příběh založený čistě na způsobu copy/paste.

Druhou věcí, která se dle mého povedla skvěle je obecně grafické zpracování. Měl jsem od výsledku trochu obavy, především po posledním třetím díle. Zde ale město, auta a obecně snad vše dokonale prokouklo. To vše se velmi pozitivně podepsalo i na atmosféře hry, která opravdu na hráče dýchne obdobím 30. let.

Co už je však trochu na pováženou, je bohužel samotná hratelnost. Ta bohužel drží partu s dnešním „tradičním“ stylem: „běž, skryj se, střílej“. Vím, ono co jiného přidat. Ani původní hra nepůsobila kdoví jak komplexně v oblasti hratelnost, ale ten rozdíl bezmála 20 let by mohl být znát. Kde bylo však ublíženo nejvíce jsou vozidla. Tam zkrátka ten pocit, kdy v původní hře byla cítit nejen hmotnost auta, ale i nedostatečný výkon tehdejších vozidel, opravdu chybí. Pryč jsou okamžiky, kdy minimálně ze začátku hry mohla padnout otázka, jestli tam člověk rychleji nedojde pěšky. A působilo to přeci jen poněkud reálněji, ačkoliv se zábavností to často nemělo zase tolik co dělat. Naštěstí nejvyšší obtížnost alespoň zachovala nebezpečí v podobě pozornosti policie, která stále vyžaduje dodržování dopravních předpisů, ačkoliv ve značně zjednodušené formě.

Zamrzí také někdy až výrazné zkrácení některých misí a opravdu za hřích považuji absenci úkolů pro Lucase Bertoneho. Hledání několika aut v rámci Volné jízdy opravdu nepočítám. Přibyly také sběratelské předěmty, z nichž některé mohou příběh ještě mírně rozšířit. Ostatní předměty donutí alespoň poměrně zajímavý svět včetně venkova lépe poznat. Úkoly Volné jízdy bych stavěl asi na stejnou úroveň, jako Extrémní jízdu v původní hře. Nenaštve, ale ani nenadchne. Spousta úkolů Volné jízdy je dokonce z původní Extrémní jízdě převzata takřka 1 ku 1.

Dabing je pro hru samostatnou kapitolou a dle mého se opět opravdu povedl. Zachování několika původních dabérů je opravdu skvělé a některé povedené, avšak často i nové, hlášky určitě lze nalézt i zde. Zvuk a Soundtrack také ostudu původní hře nedělá, ačkoliv těch zapamatovatelných songů a melodií mohlo být přeci jen více.

Remake určitě bezchybný není. Nedostatků je zde dost, ale jedná se dle mého stále o velmi povedený kousek a je vidět, že pokud mají vývojáří ze studia Hangar 13 danou kostru hry, umí také připravit něco velmi pěkného. Vím, že se najde spousta lidí, kteří remake odsoudí se slovy, že dělá akorát tak ostudu původní hře. Ale řekněme si to na rovninu, mohlo to dopadnout daleko hůře a já, který původní hru projde dnes takřka po slepu si známý příběh v nových barvách velmi rád projde znovu. A v tom sám určitě nebudu.

Hodnocení: 90 %

Pro: Mírné příběhově ragulace, grafická stránka, svět, atmosféra, český dabing.

Proti: Poměrně jednoduchá hratelnost, některé mise jsou výrazně zkráceny, soundtrack mohl být přeci jen zajímavější.

+22

Bully

  • PC 80
Tak trochu netradiční ani ne městská akce tak jako ,,školní'' akce od Rockstaru. Příběh rebela Jimmiho, jehož vyhodili z další školy a jeho matka jej přihlásila na školu do města Bullworth.
Nejspíš jak hra naráží, se kvůli tomu musela s někým vyspat a a Jimmy se tedy musí snažit, aby nebyl znovu vyhozen. Není to však tak jednoduché, jelikož jak z názvu hry vyplývá, tahle hra je tak trochu o školní šikaně. Ale tak trochu paroduje a utahuje si z celého školství a jeho problémů.
Vliv ve škole mají rozdělené jednotlivé ,,gangy'' školáků. Na svou stranu je získáváte plněním úkolů. Někdo potřebuje něco sehnat, někdy zase někdo jiný potřebuje udělat nějakou černou prácičku. Někdy si o pomoc řeknou samotní učitelé. Krom misí jde ve městě dělat slušné množství vedlejších aktivit, kterých postupným hraním příběhu přibývá. A jelikož chodíme do školy, tak nás čeká i vyučování formou miniher.
Hraní je zábavné, situace do kterých se Jimmy v rámci příběhu dostává jsou Rockstarovsky přehnané a bláznivé. Trochu mě ale zklamala grafika a zpracování města, do kterého se taky v pozdější fázi hry tu a tam vydáte. Přece jenom hra vyšla 2 roky po GTA:SA.
Nicméně jako menší, ale zábavnou hru od Rockstaru ji doporučuji. Snad ještě můžu dodat, že se výborně hraje na Steam decku.

Pro: Příběh, hratelnost, minihry

Proti: Grafika

+11

Journey to the Center of the Earth

  • PC 50
Z doslechu jsem se o této hře doslechl, tak jsem se rozhodl, že ji vyzkouším.

Opravdu mám rád adventury a vždy, když se o nějaké dozvím, tak ji prostě musím zahrát. Ovšem zde jsem měl takové zvláštní pocity. První dojem se mi velice líbil, byť byl příběh z mého pohledu slabší. Graficky to nevypadalo vůbec špatně. Samozřejmě máte procházet velké části lokací.

Ale bohužel tam byly věci, které mi bohužel vadily. Když už jsem se dostal do nějaké lokace, tak se mi často stávalo, že jsem měl problémy s ovládáním. Když někam kliknete, aby postava došla, tak jsem musel v pár případech opakovat proces, aby mi postava došla, kam chci nebo udělala, co jsem potřeboval.

Kde bylo ovšem obrovské mínus, tak jsem několikrát minul předmět, který potřebuji a není ani nijak vidět, že se dá určitý předmět sebrat nebo jaksi použít. Bohužel jsem se díky tomuto značně zasekával a musel i místy používat návod. Je to škoda.

A také se mi občas stávalo, že mi postava šla třeba mimo dohled a byla vidět třeba i přes zeď, že prostě byla vidět a v případech, kdy normálně vidět není.

Co se týče miniher, tak to zase tak špatné nebylo. Jak jsem již povídal, adventury mám opravdu hodně rád, ale bohužel tento titul patří mezi slabší. Moc mě to nezaujalo a byly tam opravdu chyby, které mi bohužel vadily.
A že jsem hru dohrál je velký úspěch.
+8

Final Fantasy IV

  • SNES 70
Po dlouhém, opravdu dlouhém uvažování, rozmýšlení a rozvažování jsem se pustil do čtvrtého dílu, slovy IV. Konkrétně do původní japonské verze na Super Famicom (SNES), kterou jsem opatřil fan-anglickým překladem. Proč zrovna tuto verzi? Za prvé jsem chtěl mít co nejpůvodnější zážitek s co nejpřesnějším překladem (oficiální anglický překlad je totiž místy zavádějící, zamlčující nebo naopak přidává text navíc – pro zevrubný rozbor překladu celé hry klikněte na tento odkaz). A za druhé jsem se chtěl vyhnout cenzuře a zároveň mít přístup do všech tajných lokací ve hře (některé z nich byly v dalších verzích odebrány). No a to celé jsem odehrál na emulátoru SNESu (takže jsem možná hrál to samé, co Ringo).  

A je to skvělý retro zážitek, jen co je pravda. Nejdříve jsem sice nebyl zcela nadšený z té staré pixelaté grafiky, ale jakmile příběh odvyprávěl úvodní část na palubě lodi a v hradu, a já se dostal na mapku světa, už jsem se začal cítit jako doma. A hned první dungeon (Mist cave) na mě zapůsobil tajemnou atmosférou, která mě chytla. Od té chvíle už to šlo dobře. Potěšilo mě, že mi k celému hraní byly pouštěny některé FF melodie, jež znám z pozdějších modernějších dílů série.  

K příběhu asi nemám moc co říct, protože se jedná o dnes již klasický fantasy příběh s formováním skupiny společníků a o porážce velkého zla. Hlavním hrdinou je temný rytíř Cecil, jenž je vyslán na krvelačnou výpravu svým králem. Podivný rozkaz s ještě podivnějším výsledkem, protože Cecil je následně vyhozen z hradu a přeložen jinam. Náklonnost k němu ovšem neztrácí jeho láskyplná Rosa, a ani tím neutrpělo jeho přátelství s rytířem Kainem. Takže Cecil se postupně vydává na velkou výpravu napříč všemi kouty světa, dokonce do jeho hlubin, a pak… prostě ještě někam úplně jinam. Vyjít ta hra dneska, možná by tím otevřeným světem dopadla trošku jako mix Zeldy Tears of the Kingdom a Xenoblade Chronicles 2. No a cestou neustále přichází o společníky, přidávají se noví, a tak pořád dokola. Je to snad poprvé, co jsem zažil takovou kadenci výměn v partě. Ale zhruba se dá určit pevné jádro postav, které více nebo méně zůstává.  

Průběh hry byl vlastně pořád to samé – prolézt dungeon, trochu nabrat levely, hurá do dalšího města, případně nasednout na nový dopravní prostředek. Nemohu říct, že bych se někde výrazněji zaseknul, ale občas jsem nevěděl, kam dál, občas jsem bloudil, občas jsem hledal cestu k truhličkám v sousední místnosti, občas jsem někde zakempil a hrabal levely. Víceméně jsem po většinu času neměl problém se souboji, ale finální dungeon mě pak totálně odvařil a já už měl docela problém se probít přes nějaké minibosse. Pak jsem po delší době zapomněl uložit hru těsně před koncem a najednou jsem byl v závěrečném souboji. Ouha. Do souboje jsem vletěl lehce nepřipravený, ale díky možnosti ukládání pozic emulátoru se mi nakonec podařilo vyhrát spíše díky opakovanému načítání pozic. V podstatě celý ten finální dungeon mi zabral asi půl dne.  

Můj největší obecný problém spočíval ve snaze šetřit manou, protože místa na odpočinek jsou jenom někde a je jich (na můj vkus) málo. Také ústřední soubojová mechanika se stále útočícími monstry na mě byla místy poněkud hektická a někdy jsem úplně nestíhal vybírat ty správné akce, jak jsem nerozhodný. Na druhou stranu nemohu říct, že bych se nudil, vyjma jisté repetitivnosti v grindování a v četnosti náhodných soubojů (ale pokud to srovnám třeba s Arabian Knights: Sabaku no Seirei ou, pak FFIV je na tom pořád trochu lépe).  

Velmi mě zaujala skrytá místnost vývojářského studia, kde všichni tvůrci jsou vyobrazeni jako nějaké postavičky ze hry, s nimiž se dá konverzovat, dokonce lze s nimi také svádět symbolické souboje s hláškami (občas docela vtipné). Z poličky jsem jim ukradl Ecchi na Hon, což tedy překladatel humorně přeložil jako Playboy. Takže je to ještě aspoň o level výš, než co jsem zažil studio Game Freak v Pokémonech.  

Nakonec jsem rád, že jsem si zase jednou zahrál nějakou starší FF. Trvalo mi to něco kolem 26 hodin a navštívil jsem řadu zajímavých lokací, i když ta městečka už mi v jednu chvíli přišla jedno jako druhé. Dungeony jsou taky většinou jen nějaké jeskyně, ale bavilo mě vyzobávání truhliček (ribbony pro mě byly ve výsledku zbytečné). Jo, a zase je tu omezený inventář. Doporučuji mít u sebe stále předměty na vyvolání Fat Chocoba (externí úložiště). Proč se, hrome, dělají omezené inventáře?
Finální souboj jsem končil v rozmezí levelů 48-51, SNES verze ale postrádá post game obsah. Tak jsem tedy zvědavý na pokračování hry v dodatečných titulech.

EDIT - již odehráno, komentář má pokračování zde:
Komentář pro Final Fantasy IV: Interlude 
Komentář pro Final Fantasy IV: The After Years 

Herní výzva 2024 – 2. Dohraj hru, ve které uzavřeš manželství s jinou postavou, která se ve hře vyskytuje (Hardcore) 

Pro: Grafika; hudba; skryté místnosti; změna v lokacích

Proti: Místy repetitivní; málo míst k léčení

+23

Cassette Beasts

  • Switch 20
Nevím, proč jsem si myslel, že zahrát si tuhle hru je dobrý nápad. Obvykle si rád zahraju nějaké příšerkové klony, ale po tomhle si to napříště rozmyslím. Cassette Beasts totiž klame tělem a překvapuje mě, že nikdo v recenzích nezmínil, jak nedobré je to po všech stránkách. Anebo mám problém zase jenom já, a proto mě ignorujte.  

Začnu jako obvykle grafikou. Grafický mechanismus kombinuje jednoduché 2D pixelové sprity (postavičky a příšerky) s vymodelovaným 3D světem, který není nijak moc velký, ale skýtá i nějaký ten dungeon a jeskyně, a hlavně mnoho otravných rébusů, které prakticky vždy spočívají v aktivaci nějakého tlačítka ležícího uprostřed terénu. Nicméně ten svět je tak strašně nezáživný a graficky vyloženě ošklivý, že mi vůbec nepůsobilo radost se v něm pohybovat – a jenom ve vzácných případech mě možná zajímalo, co se ukrývá o kousek dál. Tento minisvět pak působí dojmem, že je schovaný v nějaké podivné uzavřené jeskyni a celou dobu jsem z něj měl zvláštní nepříjemné klaustrofobní pocity, všudypřítomné temné podnebí mě stále zneklidňovalo. Příšerky pohybující se v terénu jsou nicméně dobře vidět, což je plus.  

Hlavní mechanika hry působí na první pohled neotřele, jenže po pár prvních soubojích takto rychle přestane působit, tím spíše, že se nedají přeskakovat soubojové animace, což je první věc, kterou ve starších Pokémonech hned v úvodu vypínám. A o co tedy jde? Hráčova postava (po vyplnění nezbytných pronouns) započne cestu v nějaké alternativní dimenzi, kam se nedopatřením dostávají lidé z různých světů, a odkud není úniku. Aby tady přežili, chytají různé příšerky a bojují s dalšími příšerkami… počkat, ne, takhle vlastně ne.
Příšerky totiž nejsou tak úplně příšerky a ani se de facto nechytají. Hráč má k dispozici dalšího lidského společníka (či později potenciálně psa), s nímž cestuje po boku a využívá ho jako parťáka v soubojích, přičemž občas s ním může i fúzovat. Tito dva se na začátku souboje promění v tvora, kterého už někde předtím viděli a „nahráli“ si ho na kazetu ve walkmanu, čímž se dostávám k mému prvnímu velkému problému s hrou. Hráč totiž nepoužívá příšerku samotnou, ale jenom zkopírovaný obraz příšerky, který je uložen na jedné z mnoha kazet, čímž se pro mě úplně eliminoval ten stěžejní zážitek z budování vlastního týmu a případně jakéhokoliv vztahu se svým příšerkovým parťákem. Příšerky tady nejsou nic víc než pouhé nástroje (což je onen častý motiv záporáků v pokémoních hrách).  

Druhý velký problém vidím v tom, že i design příšerek je nic moc. Jsou příliš fádní, příliš nezajímavé, unylé, jednoduché, postrádající jakoukoli kreativitu. Několik z nich se mi líbilo více, ale ty bych spočítal na prstech dvou rukou. Což je při celkovém počtu 140+ příšerek slušná ostuda. S tím souvisí i další problém, který jsem zmínil, a sice ten, že příšerky nejsou tak úplně příšerky. Odhadem asi dvě třetiny z nich jsou prostě jenom nějaké random démonické entity, jejichž názvy nějak přímo odkazují k peklu a k biblickým démonickým bytostem. Takže skrze onu mechaniku se hráč vlastně přímo převtěluje do nějakého ošklivého démona (na začátku si vybere startéra podle inklinace k čarodějnictví nebo k duchařině, ble). Když k tomu připočtu lokace jako hřbitov, temný čarodějný dům + celý začarovaný cirkus, obětní oltáře, démonické dimenze, společnost kultistů nebo upírské realiťáky - to vše bez hrstky humoru, tak za mě docela fuj. Měl jsem od hry jinačí očekávání, už podle toho, jak je hra prezentována na internetu a myslel jsem, že budu mít pohodový herní zážitek s chytáním příšerek – ne, nejsem fanda hororů. Bohužel pro mě tím ještě nekončím.  

Velcí bossové této hry jsou nazvaní Archandělé, kteří nějakým způsobem představují jeden z nešvarů lidstva (nenahrávají se na kazety, ale jsou automaticky přidáni do seznamu chycených). Třeba Kapitalismus. O čemž se dá polemizovat, ale ve hře existuje několik vodítek, které mě vedou k tázavé myšlence, co jsou vlastně zač tvůrci hry a jejich záměry s hrou. Ústřední společnost lidí v městečku je založena na socialistickém sdílení zdrojů, což je speciálně vyzdvihováno, ale přitom jsou ve světě přítomni zástupci upírské realitní společnosti (asi pokus o vtip), kteří jsou vyobrazeni jako vysavači peněz a vykořisťovatelé chudých lidí (obdoba nepřátelského týmu Rakeťáků). Už bych pak asi neměl být překvapen, že jedna z „trenérských“ postav se jmenuje Marx. Upřímně nevím, proč dnešní mladí tolik touží po komunismu a proč to mi to sem tolik cpou (tím spíš, že určité množství herních NPC musí zákonitě být zástupci skupiny lgbt+-+-). Já fakt chtěl jenom pohodovou hru s chytáním příšerek a ne žádnou hororovou oslavu satanismu či komunismu. Zpětně mě to nutí k opětovnému docenění posledních pokešových titulů, které jsem kritizoval za nižší úroveň (SV a BDSP). Tak po tomhle jsem za ně rád.  

Když odhlédnu od jakési skryté agitky, tak i ten pohyb po světě mě prakticky nebavil, nebavilo mě ani řešení očividných puzzlů a už vůbec mě nezajímal jakýsi vyvíjející se vztah hlavního němého protagonisty s parťákem či parťačkou (nevybral jsem si za parťáka kluka, ale radši holku). Nenašel jsem ve hře nic, co by mě opravdu bavilo, a to jsem se fakt hodně snažil, dokonce jsem to útrpně dohrál až do konce v naději, že se to někdy někde nějak zlepší (nezlepšilo), a navrch jsem chytil i posledního chybějícího "kazeťáka," k němuž jsem musel několik hodin grindovat materiál z otravně hloupých generických vedlejších úkolů, abych si ho odemkl.
Odehrání celé hry včetně DLC mi trvalo necelých 45 hodin a těch posledních cca 10 hodin jsem jenom lovil několik chybějících démonů (extrémně zoufale malá šance na spawn), respektive abych je nahrál na kazetu. Moje OCD trpělo, ale přežilo. Lituji, že jsem hru vůbec kupoval, tím spíš, když to vzešlo od Super Rare Games, a nerozumím některým oslavným recenzím na internetu, vážně ne.
Tak rychle si spravit chuť něčím jiným a snad už brzo bude hotový Nexomon 3, kde doufám v návrat odlehčeného ulítlého humoru.

Pro: Nic

Proti: Všechno

+9

Wolfenstein: The Old Blood

  • PS4 80
Od dohrání skvělého Wolfenstein: The New Order uteklo moře času a The Old Blood mi jasně připomněl, proč mám ze "současných" FPS nejradši právě sérii Wolfenstein společně se dvojicí peckových DOOM her. The Old Blood je takový "půldíl", jež toho příliš nového nepřináší, ale po letité pauze mě hratelnost opět náramně bavila.

Líbí se mi, jakým způsobem přistupuje série k historii. Nebere se úplně vážně, ale na druhou stranu hrůzy Druhé světové války ani nevkusně nezlehčuje. I The Old Blood tak funguje jako připomínka doby, která se snad již nikdy nevrátí. Příběh samotný je na střílečku naprosto v pohodě. Dvojice záporáků se opět povedla a je uspokojivé když tyto zrůdy vydechnou naposledy. Pro další postavy příliš prostoru není a to včetně protagonisty B. J. Blazkowitche. To je ale spíše jen konstatování, ne vyložený zápor.

Pro FPS je podle mě naprosto stěžejní kvalitní leveldesing a alespoň solidní pocit ze střelby. Oba tyto aspekty The Old Blood splňuje. Střelba je zpracována spíše arkádově než realisticky, zábavě to však vůbec neškodí. Zpočátku jsem měl obavy, že bude hra přehnaně krátká. Osm kapitol přeci jen není kdovíjaký balík misí. Na vyšší obtížnosti (tentokrát jsem srabácky z Über ubral...) se ale nedá hra bezmyšlenkovitě prosvištět. Pro zájemce je navíc připravena i sada misí z původních her. Jen je k tomu potřeba najít postýlku, která retro dobrodružství spustí.

Novinek je pomálu. Vlastně mi přišlo, že hraju prostě to samé jako v The New Order. Zbraně jsou poměrně standardní, ale díky dobrému gunplayi je s nimi skvělá zábava. Jedinou výjimkou je snad jen trochu slabá dvouhlavňová brokovnice. K té se dostanete až v druhé půlce hry a bohužel ve srovnání třeba se svou sestřičkou ze série DOOM za moc nestojí. Dokázal bych si přeci jen představit trochu pestřejší repertoár. Stačily by jeden či dva kvéry navíc a hra by byla hned pestřejší. Nabízí se třeba kanón na bázi elektrické energie, když už si tady hrajeme s alternativní historií zavánějící dieselpunkem.

Bavilo mne odemykat perky, hledat ukrytá tajemství a kosit nacistické sráče dvěma samopaly naráz. Sesbíral jsem vše, z výzev jsem však na kýženou zlatou medaili splnil jen některé. Je to celkem fuška a nakonec začala zábava trpět neustálým opakováním jednotlivých arén ve snaze dosáhnout požadovaného skóre. The Old Blood pokračuje v cestě, kterou vyšlapal The New Order. Víc než regulérní díl ho lze označit spíše za samostatně vydaný datadisk. Svému předchůdci však rozhodně nedělá ostudu.

Hodnocení na DH v době dohrání: 78 %; 285. hodnotící; digitální verze PSN

Pro: Skvělý pocit ze střelby; dobrý leveldesign; funkční krycí systém; záporáci jsou správné svině (a B. J. už na ně vaří vodu); úrovně z původních her

Proti: Zbraně by mohly být rozmanitější; minimum inovací; nic moc závěr

+11

Last Train Home

  • PC 75
Příběh československých legionářů v Rusku je mi dobře znám a hodně jsem o něm četl, proto jsem se na tuhle hru neskutečně těšil a měl od ní obrovské očekávání, obzvlášť když bylo oznámeno, že se hra podobá legendárním Commandos, které mám taktéž dost rád. Jakmile jsem si pořídil nový počítač, tohle byla první pařba, po které jsem sáhnul (dokonce za plnou cenu). Brzy jsem ovšem zjistil, že má očekávání byla značně přehnaná a hra je zkrátka nedokázala naplnit. Když jsem po nějakých sto hodinách hraní konečně dorazil do Vladivostoku, uvědomil jsem si, že snad žádná jiná hra ve mně nevzbudila tak rozporuplné pocity jako právě Last Train Home. Na jednu stranu je tahle gamesa neskutečně zábavná a dokáže skvěle vtáhnout do děje, na druhou stranu obsahuje nespočet nedostatků, které vám hraní dokážou hodně znepříjemnit či dokonce otrávit. Nejvíc mi pilo krev tohle:

1) Nevyužití potenciálu skutečného příběhu – Hra se příběhem skutečných legionářů inspiruje opravdu dost volně a některé historické události jsou značně zjednodušené, což se samozřejmě dá pochopit. Tvůrci od začátku deklarují, že Last Train Home není historicky věrné, ale přijde mi opravdu škoda, že se ve hře neustále opakují stejné situace (např. překážka na trati je asi tak 20x za hru „spadlý“ strom), přitom skutečný příběh legionářů nabízí hromadu nejrůznějších dobrodružství, která se do hry klidně mohla zakomponovat.

2) Stále stejné okolí při jízdě vlakem – Hra se odehrává ve dvou různých režimech. Za mě je mnohem zábavnější režim misí. Naopak režim jízdy vlakem je díky stále stejné krajině, dokola se opakujícím situacím a lokacím (tzv. bodům zájmu) jedna velká nuda. Zpočátku to sice vypadá, že je tam toho hodně, co objevovat, ale už po pár hodinách hraní vám dojde, že stále stejné prostředí a situace vás budou provázet až do konce hry.

3) Moc textů namísto videí – Chvílemi člověk neví, jestli čte knížku nebo hraje hru. Těch textů je tam opravdu strašně moc a častokrát vyprávějí děj nebo popisují akční scény, což jsou situace, kdy bych uvítal spíše video, ale toho se ve hře dočkáme jen párkrát, což je fakt škoda.

4) Ovládání – Hra se ovládá v podstatě jen myší (klávesnici prakticky nepotřebujete), přesto jsem dost bojoval s tím, že některé akce se provádějí levým a jiné zase pravým tlačítkem. Možná je to jen můj problém, ale pořád se mi to pletlo a nedokázal jsem si na to zvyknout.

5) Hloupé chování nepřátel – I ve pětadvacet let starém Commandos byli protivníci chytřejší než tady. Tady můžete klidně 50 metrů od rudého vojáka začít střílet a on si vůbec nevšimne, že se něco děje, i kdyby si vás všimnul, stačí vám popojít jen o pár metrů dál a on vás nechá být. Také je divné, že mrtvoly zabitých vojáků okamžitě mizí a vaše nepřátele vůbec nevzrušuje, že v místě, kde ještě před pár minutami měli deset živých hlídek, je teď jen deset kaluží krve a dál beze změny chodí sem a tam, jak kdyby se nic nedělo.

6) Nepřepínání kamery – Z podobných her je člověk zvyklí, že když klikne na ikonku vybraného vojáka, tak začne hrát za jeho postavu a zároveň se vám na něj přepne i kamera. V Last Train Home se hra na vybraného vojáka sice přepne, ale kamera už nikoliv, takže si toho vojáčka na mapě musíte najít hezky ručně, což je docela zdržovačka.

7) Bugy – Naštěstí je jich ve hře minimum, ale občas člověk natrefí na rudého vojáka, co nejde zabít nebo se k němu nelze dostat, přestože k němu cesta vede.

8) Automatické střílení – Jakmile vypnete tichý režim, začnou vám vojáci automaticky střílet kolem sebe, pokud mají na koho, což je věc, která občas dokáže nepříjemně narušit hru.

9) Konec bez udání důvodů – Tohle je snad noční můra každého hráče. Máte skvěle rozehranou hru a najednou vám na obrazovku skočí obrázek s odplouvající lodí a nápisem, že jste nesplnili cíl cesty a hra končí nezdarem. Ani slovo o tom, co jste vlastně udělali špatně. Během hraní se mi to stalo dvakrát a je to dost nepříjemné, protože ne vždy je zřejmé, co se vlastně pokazilo a hráč potom neví, co má při dalším pokusu udělat jinak.

10) Svoboda a Hlavatá – Oproti ostatním nedostatkům je tohle detail, ale mě existence těchto dvou „vypravěčů“ neskutečně irituje. Vůbec nechápu, jaký má jejich přítomnost smysl, protože oni nejsou součástí posádky vlaku, ale zároveň jsou přítomni v každé misi, což podle mě dojem ze hry trochu kazí.
 
Když to všechno shrnu Last Train Home je za mě zábavná, ale trochu odfláknutá hra. Nejvíc mě mrzí ten nevyužitý potenciál, protože samotný příběh má obrovskou sílu a nápad, jak hru zpracovat je také skvělý. Bohužel to finální provedení má hromadu nedostatků, které to celé stahují dolů, což je obrovská škoda, protože stačilo více úsilí a mohla to být hra roku.  

PS: Ostatní přispěvovatelé se podělili o svou herní strategii a výsledek, tak já také dodám, že do Vladivostoku jsem dojel s docela velkou rezervou jídla, paliva i dalších surovin a navíc s pohodlnou časovou rezervou. Vsadil jsem na strategii dvou skladovacích vagónů (vylepšených na maximální kapacitu) a z každé mise jsem si odnesl všechny suroviny, které na dané mapě byly. Myslím si, že se vyplatilo prohledat každou mapu do posledního temného koutu a vzít všechno, co na ni najdu.

Pro: Příběh, zábavnost

Proti: Nevyužitý potenciál skutečného příběhu, nezáživné okolí při cestě vlakem, hloupé chování nepřátel, bugy

+11

Bloodborne

  • PS4 95
Jak dobře a výstižně shrnout tuto jízdu, když jsem plný pocitů, ještě teď se klepu ze souboje proti Kosovi a emoce se ve mě přelévají? Těžko, ale můžu tu vysypat myšlenky, co se mi hodní teď hlavou. 

Tuhle hru jsem rozehrál někdy před 3,5 lety. V momentě mě pohltila. Geniální level design, který v mém osobním žebříčku žádná jiná hra nepřekonala. Open world, který je vymezen určitými větvícími se koridory tu je doveden k dokonalosti. Neustále máte pocit, že se ztrácíte, ale zároveň pořád cítíte nějaký progres. A hele, tyhle dveře jsem ještě neotevřel, tady ten žebřík jsem minule nesundal, kam mě zavede, když skočím.. "YOU DIED". 

Zní to možná absurdně, ale exploring u mě byl tím hlavním tahounem celé hry. Jasný, souboje jsou možná ještě o stupýnek lepší, ale to všichni tak nějak tuší. Ale říct to musím. Souboje jsou skvělé. V žádné jiné hře jsem neměl takový pocit, že se neustále zlepšuji a učím se něco nového. Ale zároveň přijde vždy ještě větší frajer, co mě v tom zas a znova vymáchá. Ale já se kousnu, naskilluji a ten úsměv ze ksichtu mu vymažu.

Je to strašně zvláštní, ale u téhle hry jsem se vztekal minimálně. Ta hra je totiž hrozně férová. Když vás něco sejme, když vás něco 20x sejme, tak je to jen a jen vaše chyba. A vy v tu chvíli víte, že to můžete udělat lépe a když se kousnete, tak pak i lépe uděláte. A ten pocit? K nezaplacení. Vlastně i úplný soulsový začátečník s trochou vůle si hru může (pár slz a kapek krve included) podmanit. Asi bych to neměl říkat, ale třeba finální bosse jsem dal na první pokus jen díky spamování rychlého útok a thats it. I v tomto směru vás hra párkrát překvapí a ten pocit je vlastně podobně super, jako když překonáte zdánlivě nepřekonatelnou překážku v podobě dvoutisícého pokusu.

A vizuální stránka? To je lovecraftský porno! Vizuálně je to nádherné, trochu to degraduje nestabilních 30 FPS na PS4, ale jednotlivé lokality, vizuály, designy bossů! Uhmmm, nádherný a když to ještě podtrhne geniální soundtrack, tak tu máte další z důvodů, proč to prostě musí každý správný hráč aspoň vyzkoušet. K tomu si přičtěte neustálou mysteriózní atmosféru, záhadnost, strach, úzkost. Vy nebudete moc tušit, co se kolem vás děje, ale kolem sebe máte velké množství hintů, které po kousíčkách vyplňují mezery v příběhu.

Ano, ta hra bude místy bolet, je to náročné, ale vlastně ne až tak, jak si každý myslí. Chce to jen o trochu víc trpělivost, než je člověk zvyklý, spíš se uklidnit, než se rozohnit a voila, budete mít jeden z nejsilnějších herních zážitků, které můžete zažít. Aspoň já měl!

Pro: atmosféra, vizuál, soundtrack, LEVEL DESIGN, exploring, soubojový systém, pocit z poražení bosse

Proti: místy plynulost (slabých 30 FPS)

+16

The Last Dream: Developer's Edition

  • PC 75
Hidden object hry jsou z hlediska gameplaye všechny skoro ve všem stejné. Maximálně mají některé drobounké věci jinak. Líbilo se mi, že v těch částech, kde musíte kliknout na vybraných asi okolo 20 předmětů na obrazovce, tedy respektive je najít, tak mate předměty kategorizované do pěti skupin. V každé skupině po nelezení daných předmětu vám hra da předmět co z toho vzniknul, který vám umožní získat předměty do dalších skupin atd. Docela zajímavá menší změna konceptu těchto částí těhto her. Další zajímavý prvek je kočka, kterou na začátku najdete a zůstane vedle inventáře po celou hru a často ji používate k postupu dále. Hra obsahuje pestře prostředí s příjemné designem. Tradičně to má laciný, slabý a klišovitý příběh. Už jsem nějaké hidden object hry hrál a tahle celkově patřila pro mě k těm kvalitnějším.

Pro: Lehce jiny systém hledacích částí, kočičí pomocník, design obrazovek

Proti: Příběh, v jádru přeci jen klasická hidden object hra

+4