Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Legends of Murder: Stonedale Castle

  • PC 55
Mám ve velké oblibě řešení mystériozních vražd ve fantasy světě. V počítačových hrách i v knihách (např. Murder in Cormyr). A základní kostra příběhu Stonedale Castle přesně na něco takového láká. Jako vyšetřovatel jsem byl najat bývalým rádcem zavražděného krále, abych přinesl rozuzlení záhady jeho násilné smrti. Hned zpočátku se dovídám, že jsou 4 žhaví kandidáti na trůn, a stejně tak, že bývalý král byl těžce neoblíbený pro svou krutost... 

Primárním žánrem zde je adventure, takže nejčastější aktivitou jsou rozhovory (notně zjednodušené) s postavami, sbírání předmětů, jejich automatické používání, šmejdění po hradě a v neposlední řadě souboje. Autor se totiž rozhodl okořenit ryzí adventuru o rpg prvky. Vyšetřovatel tak má několik základních atributů, které je možné permanentně zvýšit poté, co postava najde vhodný lektvar. Ty se nacházejí v truhlách a bednách, z nichž téměř s jistotou vyskočí nějaké stvoření, které se chce bít. Souboje probíhají na kola a zpočátku může vyšetřovatel útočit jen fyzicky pomocí zbraní. Ale protože jeho povolání je fighter/mage, brzy se naučí používat i jednoduchá kouzla (Missile/Protection/Flame, Heal apod.). Po vítězném souboji se úroveň postavy zvedne o 1. Postava nese vždy jednu zbraň a jednu zbroj. Jinak je inventář připraven na přesně 9 klíčových předmětů. 

Zpracování je dle mého hodně netradiční. Cca v 1/5 obrazovky se vyšetřovatel pohybuje po celém hradu včetně podzemních prostor či magické věže. Pohled je ptačí, takže ovládáte shluk pixelů v podobě širokého U. Předměty v místnostech mají roztodivné tvary, které vizuálem nemají moc společného s tím, co ve skutečnosti představují. Za sebe musím napsat, že mi to nevadilo. Zatímco některé předměty najdete automaticky vstoupením na dané políčko (podobně jako se spustí rozhovor s NPC), tak jiné informace a objekty jsou aktivní až tehdy, kdy stisknete tlačítko S pro průzkum. Strávil jsem strašlivě moc času, kdy mi chyběla jedna informace číselného charakteru, kterou jsem nakonec našel v místnosti, kterou jsem předtím skoro celou prošmejdil. Jenže byl tam jeden pixel, který jsem vynechal. 

Hra buduje atmosféru především komunikací s postavami. Těšil jsem se na rozhovor s nimi vždy poté, co jsem našel další z klíčových předmětů, protože pro mě měly nové informace. Naopak RPG složka mi přišla tak trochu samoúčelná s jediným cílem, aby se hráč jen tak nedostal do finální fáze hry. Naštěstí nejde o rozsáhlou hru, takže doba hry se jednoznačně dá zhustit do cca 3-5 hodin. Bohužel vše kazí závěr. Nejenže jsem identitu vraha na konci neodhadl, hra mi ani nevysvětlila, proč to měl být on. Na internetu není žádné walkthrough, takže jsem si vše poctivě prošel, zapsal a poté dlouho dobu analyzoval. A nepřišel jsem na ten pravý motiv, důvod. Pak jsem zjistil, že hru dohrál i crpgaddict a světe div se, ani on to nezjistil. A v diskusi na jeho blogu to neví ani další, co hru dohráli. Je to škoda, protože jsem se celou dobu hraní slušně bavil a těšil se, že na tu mysteriozní vraždu přijdu sám…
+16

Jack Bros.

  • VBoy 75
Jack Bros. je mojí první dohranou hrou z knihovny Nintendo VirtualBoy a tak se na začátek rozpovídám trochu mimo samotný titul. Mám pocit, že hry určené pro virtuální realitu a to i tak starou, je jaksi nedostatečné hrát normálně na monitoru. Průchodu sice nic nebrání, ale zážitek není plnohodnotný. Hraní na originál zařízení je ale dosti nepříjemné a navíc ho nevlastním, takže jsem se nadchl projektem VirtualBoyGo. Jde o emulátor, který běží na platformě Quest, a navíc přináší řadu příjemných vychytávek. Už díky samotnému Questu je vše pohodlnější a bez kabelů, navíc je možné změnit originál červené zobrazení na příjemnější barvy (nejpříjemnější je asi šedá) a ukládat pozici. Jack Bros. jsem prošel nakonec dvakrát, jednou na Questu a jednou na normálním PC, pro porovnání zážitku.

Jack Bros. není hra, která by z virtuální reality těžila nějak extrémně. Proplétáte se shora viděným bludištěm, sbíráte klíče a bojujete proti nepřátelům. Další patro je většinou vidět dole, takže nějaký 3D efekt tam je. Náplň i zpracování je celkem běžné, takže ten efekt navíc hře docela pomáhá. Na počítači jde o sice zábavnou a dobře vyladěnou, ale jinak průměrnou hru. Šedesát úrovní není málo a navíc se každou chvíli dočkáme nového nepřítele nebo pasti. Boje s bossy jsou od se čím dál vzdálenější a pokaždé jiné. Hře tak rozhodně nehrozí stereotyp. Hrát lze za tři různé postavy, známé z mnoha dílů série Megami Tensei, kdy každá má trochu jiné schopnosti a tak mě bavily oba průchody. Obtížnost není nízká i díky časovému limitu. Řadu úrovní jsem musel několikrát opakovat a to i při druhém průchodu. Ukládání hra neobsahuje a nabízí systém hesel po každé zóně. To je bezproblémové na začátku, ale u posledních dvou dlouhých zón je to skoro přehnané. Procházet šest úrovní stále dokola není zábavné, ale dnes naštěstí pomohou savestaty. Celkově jde o dobrou hru, která stojí za pozornost, ale pokud nemáte VR tak si odečtěte 10%.
+16

Ihatovo Monogatari

  • SNES 75
Hned na úvod se přiznám, že tvorba Kendži Mijazawy mi není příliš známá. Samozřejmě jsem věděl, co tak trochu očekávat, neb když se zajímáte o anime či česky vydanou japonskou literaturu, nemohlo se stát, že byste o nějaké jeho dílo alespoň nezavadili, nicméně nikdy jsem od něj nic nečetl a ani jsem neviděl žádné anime vytvořené na základě jeho tvorby. No vím jistě, že po dohrání Ihatovo Monogatari to brzy napravím.

Na poli SNES her jde jistě o poměrně nezvyklou záležitost. Ve hře nenajdete žádnou akci, žádné puzzly, žádné ohrožení života ani časové limity. Veškerá hratelnost se točí kolem procházení malých částí mapy a mluvení s NPC, přičemž jediná změna nastane při občasném hledání předmětů. Mohla by to vlastně být pouhá visual novela a zas tolik by se nestalo. Překvapivě to však stačí. Hra je rozdělena do devíti krátkých kapitol, přičemž každá z nich nějak zkratkovitě pojednává o hrdinech z Mijazawova díla. Co se na první pohled tváří jako pohádky pro děti, má místy poměrně překvapivý dějový vývoj a rozhodně si tak jednotlivé příběhy užijí i dospělí.

Krom poutavého vyprávění je jistě plusem i příjemná atmosféra městečka a přilehlého okolí a jeho postupná proměnlivost. Co však zamrzí, jsou interiéry. Ve všech domech to vypadá tak nějak stejně, všechny mají stejný nábytek, stejné knihovny a stejné podlahy a nejhorší je, že i v rámci jedné budovy se nábytek a jeho řazení stále recykluje dokola. Ještě horší to je pak s interaktivitou prostředí. Aktivní jsou bohužel jen příběhové předměty a cedule na budovách. Hrdina jinak nemá poznámky vůbec k ničemu, což zamrzí vzhledem k žánru.

Ihatovo Monogatari rozhodně není žádný must-play titul. Potěší jistě autorovy fandy, případně milovníky retro japonských podivností, ale pro ostatní asi nemá valnou hodnotu, která by nešla nahradit něčím lepším v podobném stylu (z moderních her třeba To the Moon). Rozhodně však hraní nebude litovat asi nikdo.

Tak dík Droline za doporučení.
+16

Outer Wilds

  • PC 75
Od vydání Outer Wilds jsem jednou za čas vždycky narazil na názor, jak někomu tahle hra "změnila život", nebo jak někoho až k slzám dojala, že se jedná o jednu z nejlepších adventur... Nemůžu říct, že bych si odnášel podobné pocity. Outer Wild je dobrá adventurka, v mnoha ohledech originální, ale zároveň taky poměrně nedomyšlená záležitost, která mě silně frustrovala a svou repetitivností doslova umlátila.

Premisa hry je následující: Brzy po úvodní části zjistíte, že jste se ocitli v časové smyčce, která vám umožní po určitý čas prozkoumávat miniaturní sluneční soustavu. Ta obsahuje několik planet, měsíců, stanic a celou hromadu nevyřešených tajemství mimozemské civilizace, které si postupně budete spojovat a odkrývat spletitý příběh. Všechno dobrý, až na to nejdůležitější, a to samotnou časovou smyčku. 22 minut se zdá jako hodně, ale věřte mi, že není. Ano, poznámky, které nasbíráte při expedici, se vám sice uloží v lodním deníku, ale to je taky všechno. Jakákoliv věc nebo zkratka, kterou odemknete, při dalším loopu zase zmizí, takže až budete chtít prozkoumávat spletité podzemní město, ukryté za dlouhým bludištěm ve středu planety (na což vám 22 minut nestačí ani zdaleka, a to nepočítám cestu), budete se muset na místo hned několikrát vracet a celou martýrii s hledáním města v naprosto nenavigovatelném bludišti absolovovat znovu a znovu. Aby to nebylo málo, do toho se některé planety v čase mění, takže zatímco se vám jedna rozpadá doslova pod nohama, druhá je zrovna kompletně zasypaná pískem, a pokud chcete použít transportér v jedné z věží na písečné planetě, nezbývá vám než 5 minut čekat a běhat kolem lodi, než písek zmizí. A to ne jednou, ale 5x.... 10x.... protože následně na to můžete kdykoliv velmi snadno zemřít a šup zpátky na začátek loopu.

I když se mi průzkum planetek líbil, (hra mi v mnoha ohledech připoměla oblíbenou Subnauticu), vždycky to byla časová smyčka, co mi hodila vidle do mého průzkumu, případně mě tlačila ke spěchu, přičemž jsem přehlížel detaily, nemohl se soutředit na příběh a informace nutné k řešení hádanek a dalšímu postupu. Přitom by stačilo hru prošpikovat zkratkami, stačily by pitomý dveře na kód, které by se ukládaly v deníku, stejně jako ostatní informace (což by ani nenarušilo lore) a všechno by bylo mnohem snesitelnější.

Taky řešení některých hádanek jsem si musel vyloženě dohledat, protože nedávaly smysl a odmítám uvěřit tomu, že na ně někdo přišel jinak, než náhodou. Ash Twin Project facility, kterou jsem 5 hodin hledal jako debil, se nachází na planetě Ember Twin, ne Ash Twin... WTF.

Hru jsem zatím nedohrál, na binární planetu Hourglass Twin se už nemůžu ani podívat, aby se mi odporem nezvedl kufr. Cesta, kterou mě Outer Wilds vzalo, se mi celkem líbila, ale smířil jsem se s tím, že cíl neuvidím. Možná zkusím hru dohrát za pár týdnů, až se to ve mě trošku usadí.

Outer Wilds je dobrá hra. Mohla by ale být mnohem lepší.

Pro: Příběh, atmosféra, originalita

Proti: Časová smyčka, postup hrou je prakticky o náhodě

+16 +17 −1

The Will of Arthur Flabbington

  • PC 85
Klasické point and click adventury rozhodně nejsou mrtvý žánr a i když pořád vycházejí skoro nikdy si už nesáhnou na velké budgety dob minulých a tak se většinou jedná o indie záležitosti. Proto mě vždycky mile překvapí když se objeví plně nadabovaná adventurka, která navíc má i plnohodnotné animace sebrání předmětů a dalších úkonů. Což je upřímně více a více vzácné, viz třeba Darkside Detective který nenabízí ani animaci chůze.

No ale než se tu začnu ještě více rozplývat, tak si řekněme o čem to vůbec je. Hlavní hrdina -který má hluboko do kapsy- zjistí že jeho zesnulý strýc někde ukryl poklad. Za vidinou velkého a rychlého zisku proto osloví kartářku s prosbou o vyvolání ducha svého strýce Arthura Flabbingtona, bohužel jak to již bývá zvykem tak se vše pokazí. Kartářka se přeřekne a místo Flabbingtona vyvolá obézního a cynického ducha jistého Arthura Fleedberga. No a tak je tento duch přivázán k hlavnímu hrdinovi do doby než najde poklad.

Už celkově tato premisa mi slibovalo poměrně zábavný zážitek a tyto příběhy o postavách co musí proti své vůli spolupracovat mě baví. Tady naštěstí jsem zklamán nebyl, hlavní postavy jsou zábavné a jejich hašteření a vtípky baví po celou přiměřenou stopáž hry (cca 3h). Humor ale naštěstí funguje i mimo dialogy hlavního dua, nabízí totiž mix různých stylů humoru a tak se tu najde jak toaletní tak absurdní a místy se zahraje i na poměrně inteligentní notu. Jednoduše tomu nemám co vytknout.

Nadšení poté zůstává i v hratelnosti či grafickém zpracování. To je typicky pixel-artové a musím říct že i velice malebné, dost se mi líbila atmosféra lokací ve kterých se hra odehrává a taky tomu napomáhal skvělý soundtrack, který nejenže exceluje v kvalitě a většina skladeb se mi velice líbila, ale rovnou má i příjemný twist. Předtím než ho prozradím tak si řekněme něco o hratelnosti která s tým úzce souvisí. Jedná se o typickou point and click, s tím rozdílem že můžete volně přepínat mezi hlavním hrdinou a duchem Arthurem. To se vám často bude hodit během různých puzzlů, jelikož Arthur umí například mluvit s duchy či posednout různá NPC (zkoušel bych to na všechny, je to sranda). Hra vám přitom dovolí posednout každé dostupné NPC nebo aspoň vám dá nějaký vtipný komentář, což opravdu potěší. No a u té hudby máte vždy dvě varianty skladby na dané obrazovce, buď normální a nebo pozměněnou verzi když hrajete za Arthura. Je to opravdu až fascinující kolik detailů je v takto malé hře a ještě za ten mrzký peníz.

Ale klasika, lidi na DH si tu stěžují že není dost adventur a když se doporučují hidden gemy tak si je stejně nezahrají :) No ale zpátky k tématu. I přes to že hra nabízí skvělé animace, hravost a dobré nápady se jí bohužel nevyhnul i nějaký ten problém. Největší mínusem je podle mě místy trochu těžší obtížnost způsobená tím že někdy pořádně nevíte co dělat, máte otevřeno až moc lokací a občas něco i přehlídnete. Je to škoda že ve hře není nějaký odškrtávací seznam apod. V tomhle se hra podobá starším hrám od Lucasů, ale dá se to.

Proč ale přes veškeré nadšení dávám jen 85%? Protože je to pořád jen typická vtipná adventura bez větší hloubky, i přes všechny ty kvality se jedná o silný nadprůměr ale pro těch 90% tu přeci jen chybí nějaký větší charakterový rozvoj či větší hloubka a to i přes to že závěr ve mě vyvolal upřímný a radostný smích. Takže jo, na poli klasických adventur se jedná opravdu o skvělý návrat k žánru s výborným dabingem, skvělými nápady, soundtrackem a vším. Oproti takovému Darksidu či jiným méně propracovaným adventurám se opravdu jedná o menší zjevení a to si tvůrce účtuje podstatně méně a nabízí tak o 50% větší zábavy. Takže pokud chcete poctivou humornou záležitost, tohle je prostě must buy a velké adventurní překvapení roku 2023. Dost mě to potěšilo.

Pro: Humor, postavy, soundtrack, animace, dabing, detaily a hravost

Proti: Občasně trochu chaos v tom co máte dělat a obtížnost

+16

007: Quantum of Solace

  • PC 75
Quantum of Solace jsem neviděl. Proto je příběh téhle hry pro mě novinkou. Ve všech Bondovkách je ale příběh v podstatě stejný. Jsou tam padouši, které Bond všechny postřílí a odejde středem se svou Bond girl, kterou sbalí během akce. Je vlastně jedno, jestli to udělá akčně nebo plíživě. Důležité je, že musí mít k dispozici své kapesní vynálezy. Ty mi tady trochu chyběli. Respektive, není to součást hratelnosti.

Hratelnost spočívá jen v krytí se, střílení a chození dopředu. Žádná větší interakce s prostředím, práce s fyzikou nebo alespoň malá volnost tady není. Všechno je striktně naskriptované. Všechno se to ale odehrává v prostředích atraktivních lokací. Ať jsou to mise v Sieně, v Benátkách nebo ve vlaku v Černé Hoře, všechno to vypadá neokoukaně, atraktivně a je to pěkně nasvícené.

Samotné střílení je povedené. Krycí systém v FPS je neokoukaný a zajímavý nápad. Bondovi přidává na uvěřitelnosti. Dává mu velkou výhodu. Naopak se stačí chvíli nekrýt a nepřátelé ho rozstřílejí za sekundu. Což je fajn. Sami by se ale mohli lépe krýt. Hru jsem projel na třetí ze čtyř obtížností a řekl bych, že je to akorát, abych to nedostal úplně zadarmo. Pocit ze střelby je výborný. Zbraně jsou skvěle ozvučené, smrtící a kopou akorát. To nejdůležitější, co musí mít každá frenetická střílečka, Quantum Solace má.

Velkou chybou je uzavřené snímkování na 30 FPS. Kdyby neexistovala modifikace na jeho otevření, hratelnost by hodně utrpěla. Rozdíl mezi 30 a 60 je tady poznat na první dobrou a ani zmíněná modifikace není úplně stoprocentní. Minimálně jeden skript na vlaku přes ní nefungoval. Také je škoda nepřítomnosti titulků a v neposlední řadě mě rozčilovalo šíleně blikající menu.

007: Quantum of Solace je hra nabouchaná akcí a má výborný spád. Škoda, těch několika chyb, které asi vyplývají z toho, že na to nejspíš nebylo dost času a bylo potřeba kompromisů. V rámci možností z toho Treyarch vytěžil celkem dost. Základy hry jsou libové. Škoda těch chybějících vynálezů.

Herní výzva 2024:  Tenkrát v Hollywoodu 
Lze ještě použít v kategoriích: Nemova říše, Láska nebeská, V záři reflektorů 

Pro: pocit ze střelby, krycí systém, atraktivní lokace, ozvučení

Proti: uzamčené na 30 FPS, hodně krátké, chybějící bondovské vynálezy k přežití

+16

Punch Club 2: Fast Forward

  • PC 75
Herní výzva 2024 - 7. Ve stínu pixelů 

Miluju detailní pixel art a borci z Lazy Bear Games ho umí naprosto dokonale, jak už nám ukázali třeba v neméně krásném Graveyard Keeper . Prakticky každá obrazovka je nakreslena do nejmenších detailů, vše je výborně rozanimováno a na vše je radost pohledět. Lokací je navíc spousta a jen kvůli tomu vizuálu si to stojí zahrát (pokud tedy máte rádi pixel art). Co mě vyloženě potěšilo je ohromné množství nejrůznějších easter eggů a referencí na jiné hry či filmy snad v každé lokaci.

Hratelnostně je velká část hry jeden velký grind. Musíte pracovat, trénovat, odpočívat a hlavně jíst, což stojí peníze, takže pracovat, trénovat atd. Naštěstí hra obsahuje velké množství questů, takže je ten grind alespoň trochu zředěný. Questy naštěstí nejsou časově omezené, takže i když vám postava řekne, že musíte okamžitě tam a tam, nic se nestane, když tam dorazíte o několik dní později.

Gró hry je trénink a vyzývání stále silnějších soupeřů. Zde je poměrně velký prostor pro taktizování, protože i když samotný zápas jen sledujete, lze v pauzách mezi koly změnit různé druhy úderů, bloků apod. dle toho, na co se soupeř specializuje. K dispozici je navíc několik bojových škol, takže možností je spousta.

Herní doba se u mě pohybovala něco přes dvacet hodin, což je slušná porce. Ano, hodně času je nutné strávit děláním stále toho stejného, ale já byl tak nadšený z té grafiky, že mi to ani tak nevadilo. Není to hra pro každého, ale já jsem byl spokojen.

Pro: Krásný a detailní pixel art; spousta vtipných referencí a easter eggů; hromada činností a questů.

Proti: Obrovský grind a s tím spojený stereotyp.

+16

Reprobates

  • PC 70
Jak jsem plánoval při hraní Alter Ega, vrátil jsem se i k další z kdysi dohraných her od Future Games. Retrobates mě před léty naprosto strhlo námětem, natolik že jsem pro hru nadchnul i bráchu, který už v té době moc nehrál a který ji s vydatnou pomocí návodu dohrál také. Dá se říct, že prvotní nadšení vyprchalo už během prvního hraní a po letech to dopadlo stejně.

Reprobates nabízí vynikající námět. Adam Reichl jede v noci jak prase, sahá na mobil a výsledkem je bouračka s cisternou a výlet světelným tunelem. Na jeho konci čeká podivný "posmrtný život" - Adam se probouzí na ostrově s několika dalšími lidmi z různých dob (ale povětšinou z 20-21. století), kteří si stejně jako on pamatují smrt a pak přesun. Každý k situaci přistupuje jinak, každého na konci dne čeká totéž - po zazvonění zvonu v místní zvonici všichni usnou a zdají se jim příšerné noční můry. A druhý den na ostrově občas někdo zmizí a přibude někdo další. Vynikající námět trochu jako Riverworld od Philipa José Farmera u kterého jsem nadšeně čekal co bude dál... no a dál už je to jenom slabší.

Celé to hodně pokukuje po seriálu Lost (Ztraceni vs. český název Zatracenci), ale vztahy a život na ostrově připomínají svou povrchností spíše Kdo přežije. Postavy jsou většinou nijaké či blbé (vychcaný Rusák, arogantní Němec, děsivě přihřátý gay), navíc tvůrci si s nimi neví moc rady, takže ty potenciálně zajímavé mizí, případně se nepochopitelně mění (Edwin) a jsou nahrazovány mladými kočičkami, které se ukazují ve sprše či předvádí jaké mají kalhotky. Ech. Gradace je nulová - 6 kapitol z 8 se hrdina dostává do zvonice či jeskyní, aby se celý příběh vysvětlil najednou na konci předposlední kapitoly. Vysvětlení je mírně krkolomné, "zaujalo" mě při první hraní natolik, že jsem si ho vůbec nepamatoval, ale dejme tomu. Finále je slušné, je tu i happyned jen tvůrci tak nějak pozapomněli co bude s ostatními postavami? A spolu s nimi i Adam, který ovládl základnu a mohl v klidu všechny přivést a vrátit je do jejich doby... ne on to radši vyhodí do vzduchu a čistě náhodou zachrání i svou milou když už se teda taky objevila.  

Grafika je slušná, v některých scénách (stavební noční můra, finální lokace) dokonce výborná, ale místy vázne pathfinding, hrdina před každou akcí zdlouhavě přešlapuje, otáčí se, krokuje dozadu či dopředu.

A hratelnost tu jsem místy proklínal. Tvůrci chtěli být originální, hardcoroví a tak je to místy pekelná nuda, místy infarktová záležitost a místy tradiční nefér adventura ve stylu devadesátek. Nuda je především ostrov. Ten mění každý den rozložení, postavy na něm se pohybují a děj se posunuje většinou tím, že Vám někdo něco řekne... takže běháte jak kreténi sem a tam a hledáte kdo kde je. První co po probuzení uděláte je nasbírat 5 kamenů, 3 klacky a 1 suchou trávu, které slouží jako řešení většiny problémů, samozřejmě nesmíte zapomenout vzít si sušenky a vodu. Hrdina se totiž běháním unaví, stejně jako většinou činností, takže je nutno doplňovat energii a pro jistotu chodit jak lemra. V kombinací s nezáživným dějem na ostrově je to opravdu oser.

Mnohem lepší jsou noční můry, které jsou hutnými atmosférickými příběhy, zejména první pasáž se stavební konstrukcí a nekonečnou propastí je naprosto úžasná. Ovšem v druhé části si autoři připravili infarktovou pasáž, kdy u autonehody Vám běží čas na 6! různých činností které musíte stihnout a vy v tom presu potřebujete adventuřit. A to oldschoolově - pixelhunting, nesmyslné kombinace, objevující se aktivní místa tam kde žádná předtím nebyla - něco se stane a můžete všechny obrazovky prohledávat znovu. Tohle mimochodem platí pro celou hru, navíc je to doplněné ještě šílenými minihrami, hlavně rozepínání pásu či masáž srdce byla očistcem. Poslední dvě kapitoly nabízí přímočarý postup, který mixuje adventuru s něčím jako plošinovka.

Přes všechny výtky mě to nakonec celkem bavilo, té originality bylo na mě až příliš a té oldschoolové hratelnosti také, ale s některými principy jsem se v adventuře ještě nesetkal a i přes mizernou gradaci mě zajímalo jak to vlastně dopadne. Takže 70%.
+16

ONE.

  • PC 70
Dovolím si začít komentář menší vzdělávací vložkou. Pro někoho možná překvapivě se i tak neohebný žánr, jakým jsou vizuální novely, postupem času mění a vyvíjí. Jedním z takových momentů bylo vydání One: Kagayaku Kisetsu e. De facto tím vznikl podžánr známý jako „nakige“. Tedy VN zpravidla obsahující spíše komediální první polovinu a dramatickou, někdy až tragickou druhou. Právě autoři původní hry později vytvořili jedny z nejznámějších reprezentantů žánru (např. Clannad). 

Ale zpět k remaku. Sám jsem byl zvědavý jak, moc se bude držet původní, dnes už poněkud zkostnatělého konceptu. S nadšením i hrůzou můžu napsat, že obsahem máme převod takřka 1:1. Tzn. třeba poměrně velké množství častých rozhodnutí. Dostat se k nějakému šťastnému konci bez návodu bylo v originálu vcelku obtížné. Moderní iterace to řeší (vypnutelnými) ikonkami u důležitých dějových rozcestí. 

Vylepšení se, podle očekávání, dočkala vizuální stránka. Sázka na modernější pojetí designu postav se jednoznačně vyplatila. K tomu připočtěme detailní pozadí a velice citlivě použitě Live2D a máme jeden z nejhezčích vizuálních románů současnosti. Hudba se dočkala jen malých úprav a nové namluvení spolehlivě překonává to původní. 

Příběh sleduje osudy studenta Orihary. Postupně se sbližuje s jednou z šestice potencionálních přítelkyň. Vše se odehrává souběžně s mysterióznějším pozadím. Aniž bych prozrazoval příliš, napíšu jen, že celková záhada není nikdy zcela objasněna a ponechává interpretaci na každém hráči. Navíc některé cesty i lehce poodkrývají další informace doplňující celkovou mozaiku. Kvalitativně jsou jednotlivé postavy a jejich příběhy rozděleny imho rovnoměrně na dvě povedené, dvě dobré a dvě docela hrozné.

V žánru se dá nalézt plno lepších titulů a, upřímně, důvod zkusit právě ONE. je spíše naučný. Přesto by možná mohlo někomu stát za to zkusit tento „Doom“ vizuálních novel.
+16

Tale of a Hero

  • PC 75
Poslední adventura od Future Games Tale of a Hero je za mnou. Na rozdíl od ostatních jsem ji nikdy nehrál, takže jsem nebyl ovlivněn žádnou nostalgií nebo vzpomínkami. A nemůžu úplně souhlasit s hodnoceními kolem. Je to asi o osobním vkusu, ale Tale of a Hero je pohádková, tak trochu typicky česká adventura a já mám pohádkový adventury rád. Je to trošku Kyrandia či King Quest, ale nejvíce mě to připomenulo díky zvratům na konci zapadlou adventuru z devadesátek Dragonsphere.

Olaf je typický i netypický hrdina pohádkového světa. Jeho otec byl legendární dobrodruh, který napsal spoustu knížek o svých příbězích, ve vzpomínkách na ně si hra jemně střílí z klasických klišé podobných příběhů. Olaf má magický nůž, určitý výcvik a čeká na svou první hrdinskou výpravu. Zároveň ale žije obyčejný život ve vsi, má si brát Alii a je tak trochu pod pantoflem už před svatbou, což je celkem milý úkrok od všech svobodných, flirtujících hrdinů co zachraňují princezny. Další úkrok je, že Olaf přes dráhu hrdiny odmítá být vrahem a hledá jiné řešení.

Jinak je příběh klasický, relativně vážný se špetkou humoru. Olaf se skutečně má vydat na hrdinskou výpravu - čarodějka Pripogala chce aby zastavil ledového obra Krugela, který unesl jeho dětskou kamarádku, princeznu Erau (což v Alii pochopitelně vyvolá žárlivost). Ve čtyřech kapitolách (úvodní je spíše předehra) musíte najít a oživit někoho kdo vůbec ví, jak ho zabít, najít legendární zbraň a dostat se k němu. Je to pohádka, takže to skončí víceméně dobře, ale nebylo by to studio Future Games, aby si na konec nepřipravili smršť zvratů, relativizaci dobra a zla a celkem cynické vyústění - hrdina je pouze nástroj v rukou mocných.  

Grafika je klasicky ručně kreslená, nijak zázračná, ale neurážející s pár pěknými lokacemi typu podmořský svět. A dalo by se říct, že úvodní chaloupka či hospoda jsou typicky české.

Hratelnost... inu ani tady nemůžu souhlasit s hodnocením kolegů, že je to lehké. Tale of a Hero je poměrně těžká - žádné tlačítko zobrazování aktivních míst či východů, pixelhunting na každém kroku, tradičním morem je objevování se aktivních míst až když něco uděláte. S tím jsem zápasil celou hru. tady Vám nepomůže ani prošmejdit kurzorem celou obrazovku, většinou se objeví něco mrňavého čeho si vůbec nevšimnete (oříšky, slimáci, mořské okurky atd..). Jeden přehlédnutý kámen mě stál i jediné nakouknutí do návodu. Je tu také spousta míst, které nejsou za celou hru k ničemu i když se tváří že budou (kupříkladu desítky zářících kytek v podmořském světě). Je to adventura kombinační se spoustou naprosto šílených kombinací, ale často se zaseknete díky tomu, že postupem je vrátit se k nějaké mluvící postavě a na něco se zeptat. Nepomůže Vám ani dopředné kombinování věcí v inventáři, protože často jde něco zkombinovat až v určité etapě příběhu.

Nejvíce mě bavil podmořský svět s duchem kapitána lodě, spoustou zvířátek, místo kde neplatí nahoře ani dole a s celkem zajímavým příběhem o dvou národech které se prakticky vyvraždili kvůli artefaktu. Ovšem když jsem zjistil co bylo tím artefaktem, řekl jsem si jestli si ze mě autoři dělají prdel. Ale zrovna tahle kapitola byla herně asi největší peklo - ukrytá místa, objevující se místa, desítky obrazovek a naprosto šílené úkoly (zkombinujte dalekohled s okurkou a mořskou dobrotou abyste chytili rybu - to jsou čisté devadesátky). 

Celkový dojem mám ale poměrně dobrý - příběh je pěkný se zajímavým vyústěním, grafika slušná, hratelnost tuhá ale ne neférová. Nestrhlo mě to, ale slušně jsem se bavil.
+16

The Abbey

  • PC 65
Jak to nejlépe napsat? Asi takhle. Hříšné opatství jsem nainstaloval 20. ledna, ale dohrál jsem jej až dnes, 2. února. Ne, že by hra byla tak dlouhá nebo jsem neměl čas na hraní, ale z počátku mě prostě nebavila. První dva akty jsou příšerně nudné a já si říkal, jestli radši nezkusím něco jiného. Už ani nevím, kdy naposledy jsem přemýšlel nad tím, že bych něco nedohrál, ale pár let už to bude.

Hecnul jsem se a pokračoval dál a hle, poté, co jsem na začátku třetího aktu sestoupil do krypty, mě The Abbey najednou chytlo a na konec jsem se dostal za dva večery. Říkal jsem si, čím by to tak asi mohlo být a asi jsem na to přišel. V prvních dvou aktech to totiž bylo hlavně o rozhovorech a lítání od jednoho mnicha ke druhému, ale pak přišlo na řadu to pravé adventuření, tedy sbírání předmětů, jejich používání a sem tam nějaký ten rébus. To jsou přesně věci, které na adventurách nejvíce zbožňuji.

Kreslená grafika je skvělá a ačkoli si hry podle ní většinou nevybírám, zde byla jedním z hlavních aspektů, proč jsem se do Hříšného opatství nakonec pustil. Hned úvodní intro s cestou k opatství na vrcholu hory na mě silně zapůsobilo a nebýt té zmíněné první půlky, nejspíše bych šel s hodnocením daleko výše. Dokonce i těch nelogických prvků a kombinací tu není až tak moc, i když nemohu říci, že šlo vše jak po másle.

Vrah mě trochu překvapil, spíše jsem podezříval Segunda, který však také nebyl bez viny, ale tak je to nejlepší, když do poslední chvíle není jasné, kdo je hlavním strůjcem všeho zla. A ne, vrahem není zahradník, Arcadio je asi nejlepší postavou ve hře, i když se vybarví až ke konci. Konec dle mě byl až moc ukecaný a trochu překombinovaný. Některá vysvětlení, která Leonardo pronesl, mi přišla dost absurdní. Shrnul bych to asi takto. The Abbey mě ve výsledku bavilo, ale znovu se do něj už pouštět nebudu, protože ten začátek už bych podruhé asi nepřekousl.

Pro: třetí a čtvrtý akt, rébusy, kreslená grafika, intro, Arcadio

Proti: první dva akty, ukecaný a překombinovaný konec

+16

Alpha Polaris

  • PC 60
Alpha Polaris je jedna z pěti posledních moderních adventur, které jsem kdysi dohrál a ke které se vracím. Nepamatoval jsem si z toho vůbec nic a v podstatě o tom není moc co psát.

Je to čisté hororové béčko, vykrádající asi posté film Věc. Znáte to - polární základna, parta lidí (přesně pět - čtyři normální a jeden kretén) a tajemné zlo. Postavy jsou nijaké včetně hrdiny Runeho, cokoliv zajímavého - konflikt ochrany přírody a domorodci vs. těžba oleje je tu tak odbyté, že větší hloubku měl kdysi i Segalovský film Aljaška v plamenech. Pár nočních můr, jeden pěkný sex, krátký rozsah kde se ještě tři ze čtyř kapitol vůbec nic neděje. Ve finále se to konečně trošku rozjede, ovšem konec odpovídá filmovým béčkům a je naprosto dementní mocný démon z jiné reality Wendigo se prostě utopí...  

Technická stránka je na to jak hra byla malá (přes 700 mega) celkem slušná. Pěkná kreslená grafika, dokonce i pár filmečků. Na druhou stranu při prohlížení předmětů neslyšíte žádný komentář, co mě přišlo podivné. A těch lokací je pět a půl, takže asi nebyl problém je slušně nakreslit.

Jako hra to není zas tak zlé. Pominu-li krátký rozsah - po desáté jsem zapnul, po půl třetí bylo hotovo, je tu pár prima nápadů. Hrdina bere jen to co v tu chvíli potřebuje (protože ví že jsou v případě potřeby o pár místností vedle) a ty věci které by do kapsy nestrčil si dá třeba na záda, Ovládání je tradiční dvěma tlačítky, ztratit se není v těch pár lokacích kde. Samotné úkoly jsou veskrze logické a pokud kliknete na Runeho, ten sám okomentuje co by bylo potřeba udělat. Hratelnost je prodloužená tunou aktivních míst, které jsou vesměs k ničemu, ale to už je taková klasika. Rozporuplný je návrat parseru, kde vypisujete co znamenají eskymácké symboly, či odpovídáte na dotazy hry.

Přiznávám, že luštění čmáranic jsem po nějaké době vzdal, protože prostě nejsem archeolog nebo paleontolog a opsal jsem je z návodu... fakt by mě zajímalo jak jsem třeba v jeskyni měl přijít na jméno Wendigo, když je v deníku Witigo. A ty herní dotazy jsem nakonec taky nedal, nechtělo se mi nad tím přemýšlet... jak jsem sakra měl vědět třeba kde je Nova, když ta místnost tam celou dobu nebyla ani žádný vchod do ní? Jasně byla na mapě, ale to se člověk podívá na začátku a pak to zapomene. Čili návrat parseru je pěkná pocta Sierrovkám, ale člověk aby pomalu byl jasnovidec.

Alpha Polaris je krátká jednohubka s béčkovým stokrát ohraným příběhem, která se ale kupodivu hraje celkem slušně, takže 60%.
+16

Jurassic Park: The Game

  • PC 70
Po Návratu do budoucnosti je Jurský park teprve druhou epizodickou sérií od Telltale, do níž jsem se pustil. Žádná další už mě ale neláká. Do budoucna bych mohl uvažovat o Wolf Among Us, ale spíše se poohlédnu jinde.

Filmová hudba od Johna Williamse v čele s ústředním motivem mi připomněla mé nadšení při sledování původních devadesátkových dílů od Spielberga a možná si po dohrání pustím i ty novější Jurské světy. Provázaní s prvním filmem, ke kterému jsem musel dozrát, protože už je to dlouho, co jsem ho viděl naposledy, je skvělé, a takhle nějak bych si filmové hry představoval. Příběh se po chvíli ubírá jiným směrem a má spoustu děr, mě však stačil a všudypřítomní dinosauři mi vše vynahrazovali.

Lepší název pro hru by byl asi QTE: The Game. Časově omezené akce obecně rád nemám, ale tady je tolerance stisknutí správných kláves vcelku velká, takže jsem kvůli zisku zlaté medaile opakoval jen pár úseků a rozhodně ne tolikrát, aby se mohla dostavit frustrace. Navíc se po několika sériích hra sama uloží a není třeba vždy správně zareagovat na první dobrou. Více klasického adventuření by zde ale samozřejmě neuškodilo.

Postavy, alespoň ty, co přežily, mi byly sympatické a nechybí ani klasický přechod těch z počátku kladných na temnou stranu. Výběr odpovědí v rozhovorech je úplně jedno a jediná zásadní volba, kterou hra nabízí, je na samotném konci, přičemž o rozhovor vůbec nejde. Vyzkoušel jsem si obě možnosti a každá má něco do sebe. Případnou dvojku bych uvítal, ale ta určitě nebude. Snad se někdy dočkám klasické point and click adventury z tohoto prostředí, s největší pravděpodobností však tohle přání zůstane nevyslyšeno.

Pro: filmová hudba, provázání s prvním filmem, dinosauři, hlavní postavy

Proti: až moc QTE, málo klasického adventuření

+16

Shardlight

  • PC 75
Dystopická 2D pixel-art adventura? To beru! Navíc z pera Wadjet Eye Games, kteří jsou považováni za jedni z nejlepších v oboru v dnešních dnech. Ano, zde můžeme opravdu mluvit o dvojím důvodu proč se těšit na hraní této hry. A výsledek? Přiznejme si, že ta hra za to opravdu stojí!  

Musíme si hned na okraj říct, že Shardlight je ve všech ohledech naprosto typická 2D adventura 90. let. Není v ní nic explicitně navíc, co by ji povyšovalo do pozice těch nejlepších z dnešní doby. Což, pravda, dnešní tvůrci, často zkouší a sem tam se jim to i docela hezky daří. Tady ale ne. Tady je vše při starém, i mini hry tu prakticky chybí. Prostě čistokrevná adventura oldschool charakteru.

Jenže na druhou stranu, všechno ostatní tu perfektně funguje. Příběh je napsán naprosto fantasticky. Vpraví Vás docela rychle do docela složitého světa, vytvoří Vám emoce k jednotlivým postavám a spolu s parádně nakresleným prostředím, prostě musíte být spokojeni. Takže ano, jedná se o naprosto typickou 2D adventuru odkazující svým vzezřením na léta minulá. Ale v rámci svého obsahu je kvalitně na absolutním topu a i proto jsem z ní byl tak nadšený.  

Shardlight je tak adventurou, která je jedinečná svým prostředím. Nesetkáte se úplně běžně s adventurou, která by měla dystopický nebo postkatastrofický základ. Tady ale kromě výše zmíněného hra zaujme i hudebním podkresem, který na atmosféře solidně přidává. Stejně tak i dialogy a dabing jsou na vysloveně vysoké úrovni. Celkově vzato tedy, pokud si chcete zahrát poctivý adventurní počin a zároveň chcete vyzkoušet něco „nového“, směle se do Shardlight pusťte. Pravda, že námět není úplně „weird“ jako jiné adventury, které jsem za poslední dobu hrál. Pořád je ale svým námětem přístupná natolik, že si v ní uděláte přehled a budete se probíhajícím příběhem adekvátně bavit.

Pro: Super příběh, dialogy, postapokalyptická atmosféra, emoce

Proti: Jenže ve hře, která nenabízí kromě adventurních mechanik nic navíc.

+16

Sea of Stars

  • PC 100
Už som si celkom dlho hovoril, že tejto hre by som mal venovať nejaký ten komentár. Párkrát som sa k nemu nakopol a nakoniec ho nikdy nedopísal. Na jednu stranu preto, že už som raz svoje dojmy podrobne spísal v mojej recenzii a v podstate všetko podstatné a dôvody, prečo si ma tento titul tak získal sú tam vysvetlené. No rovnako som nechcel pôsobiť ako totálny fanboy, ktorého jedna hra tak okúzlila, že by písal len samé superlatívy. Lenže v prípade Sea of Stars je to pre mňa vskutku náročné. Pretože táto hra ma skutočne naozaj očarila, a pripomenula mi staré časy, kedy som rád hral tituly na svojom Game Boy Color a neskôr Game Boy Advance. Staré Nintendo tituly pre tieto platformy mali svoje nefalšované čaro a Sea of Stars by tam neuveriteľne v tej dobe vynikol.

Prvá vec čo ma na hre zaujala bola skutočne nádherná pixelartová grafika, ktorá dokázala v mnohých momentoch skutočne zažiariť. Rovnaký zážitok som prežíval aj pri titule Hunt The Night (ďalšia hra, ktorú by som niekedy mohol okomentovať). Všetky tie pozadia, jednotlivé interiéry a exteriéry vyzerali skutočne impozantne. Klobúk dolu pred autormi vizuálnej stránky hry, pretože som sa tu skutočne rozplýval blahom. Musím uznať.

Je pravda, že hlavní hrdinovia sú veľmi typické postavy podobnýh hier, no to mi v žiadnom prípade neprekážalo. V prípade hlavných hrdinov nejako nepotrebujem, aby boli komplexní alebo kvalitne napísaní. Príbeh má skôr ťahať okolie a vedľajšie postavy. A tie zvládajú svoju prácu perfektne. Garl ako vojenský kuchár a ich najlepší kuchár je pre mňa v tomto prípade asi najideálnejší príklad, pretože si myslím, že reálne srdce celej hry leží práve v jeho postave. Rovnako zaujímaví sú ale aj ostatní spoločníci. Serai má zaujímavý príbeh, ktorý sa ku koncu skutočne poriadne zamotá a Rash´an je tiež postava so svojimi vlastnými tajomstvami, ktoré sa nakoniec ukážu byť kľúčovými pre celý príbeh.

No a potom je tu ešte gameplay, ktorý hodnotím skutočne ako najväčšie plus celej hry. Súboje sú spracované solídne, máte tu ohromnú dávku rôznorodých nepriateľov so svojimi vlastnými schopnosťami a je treba poriadne vedieť jednotlivých hrdinov striedať a využívať ich slabé miesta, aby ste dokázali odolať silnejším útokom. Boss súboje sú taktiež skvelé a oceňujem koľko rozličných typov rôznorodých monstier dokázali do tejto hry tvorcovia priniesť. Ja som si dal tú námahu a pokúsil sa poraziť všetkých. Viem, že jedného si budem môcť vyskúšať, až keď odblokojem alternatívny (a podľa hry skutočný) koniec, no nepodarilo sa mi bohužiaľ nazbierať všetky dúhové mušle, takže tam ešte nie som.

Minihra Wheels takisto skvelá a nútila ma poriadne prehodnotiť na niektorých miestach zvolenú taktiku. Je to náročnejšie než sa to miestami zdá. Najmä keď hráte šampionáty, za ktoré dostávate špeciálne bonusy. Niekedy som bol frustrovaný z toho, že som často dostal na držku, ale úspech bol vždy zaslúžený a priniesol mi pocit zadosťučinenia. No a nakoniec by som mal povedať, že hra je skutočne obrovská. Na dokončenie potrebujete minimálne 40 hodín hracieho času a je plná takých neskutočne nádherných momentov, že mi v určitých momentoch skutočne vybehli slzy do očí. Neľutujem jedinú sekundu strávenú s týmto titulom a neviem sa dočkať čo Sabotage prinesú nabudúce. Pretože Sea of Stars bolo skutočne všetko čo som si mohol len priať a moja najobľúbenejšia hra roku 2023. Áno, prekonala dokonca moje zážitky z Baldurs Gate 3 a to som si nemyslel, že sa niečomu podarí.
+16

Life is Strange: True Colors

  • PC 90
Všechny hry série Life is Strange patří mezi mé oblíbené kousky a tak jsem se na hraní True Colors hodně těšil. Od doby vydání jsem slýchával na hru rozporuplné názory, o to víc jsem byl zvědavý, jak bude hra působit na mě.

Hned na úvod se přiznám, že hlavní linka byla zajímavá, ale zase tak moc mě nebavila. Je to opět trošku o něčem jiném, než u prvních dvou dílů. Co jsem si ale užíval plnými doušky, bylo prožívání běžných činnosti s Alex a pomáhání ostatním pomocí její super schopnosti. Z popisu super schopnosti empatie jsem měl z počátku strach, ale když jsem nakonec pochopil, jak vlastně funguje, a víc se s Alex sžil, přišla mi pro povahu Alex naprosto dokonalá. Jen mi postupem času přišlo nekonzistentní, kdy nejprve mohla Alex vnímat jen některé typy emocí a později pak s nimi mohla částečně i manipulovat, či je částečně odebrat. Asi se postupem času schopnost vyvíjí.

Během hraní jsem si asi nejvíce užíval třetí kapitolu, která byla ve znamení Larpu, včetně jednoduchého soubojového systému. Závěrečný boss fight ve fantasy představě pak byla dokonalost sama. Parádní byla i ta čtvrtá s festivalem a koncertním vystoupením Alex a Steph. Naopak asi nejméně jsem si užil kapitolu poslední, kde Alex bez cizí pomoci rozchodí zásah pistolí a celkem velký pád. Následné pasáže s flashbackovými představami mě moc nebavily, ale chápu jejich důležitost pro hlavní příběh. Naopak jsem ale velmi spokojený s úplným závěrem, kde vůbec poprvé v sérii čekají na Alex prakticky jen dobré konce. Za to jsem opravdu rád, už jen kvůli tomu, že charakter Alex si dobrý konec doopravdy zaslouží.

A když zmiňuji Alexin charakter, tak nesmím opět zapomenout zmínit skvělé budování vztahu hráče s postavami. Těch v městečku Haven Springs není zase tak moc, o to více jsem se ale o jednotlivých obyvatelích dozvěděl a tím si k nim budoval vztah. Samozřejmě nejvíc jsem se sžil s Alex, jejíž dobrácká povaha je obdivuhodná, už vzhledem k tomu, čím vším si za život prošla. Hodně jsem si oblíbil i Steph, starou známou z Before the Storm. Ta se taky vybarvila pro mě sympatickými barvami, prostě správná nerdka v kombinaci s hudebnicí a moderátorkou rádia. Zapomenout také nesmím na Gabea, který sice přijde na začátku o život, nicméně jeho odkaz žije dál a ze všech těch vzpomínek a příběhů pozůstalých plyne, jak příjemným a zábavným člověkem byl.

Graficky hra vypadá výborně, často jsem si rád jen tak poseděl a koukal na okolí i nedaleké hory. Stejně tak se dobře kouká na postavy, jejichž mimika je zase o něco lépe zpracována. A došlo i na jednu minihru v podobě hraní stolního fotbálku. Dokázal bych si představit trošku propracovanější ovládání, ale i tak jsem tuto oblíbenou hru zatím v jiné adventuře ještě neviděl.

Velmi spokojený jsem s hudbou, kde je opravdu co poslouchat a kde se tvůrci dobře trefili do mého vkusu. O to se postarali mimo jiné sourozenci Angus a Julia Stone, autoři skladby Santa Monica Dream z prvního dílu. Kromě nezávislé hudby se dalo zaposlouchat i do licencované hudby či jejich cover verzí. To vše korunuje Alex zpívající Creep či Blister in the Sun v podání zpěvačky Mxmtoon.

Celkově dávám hře poměrně vysoké hodnocení. Je pravda, že některé věci mi ve hře úplně nevyhovovaly, o to více jsem si užil ty ostatní. Hra na mě prostě udělala dojem a moc rád na některé pasáže vzpomínám. Sakra, mně to pořád nestačí a už chci další Life is Strange!
+16 +17 −1

Syberia: The World Before

  • PC 85
Herní výzva 2024 - 9. Ztraceno v překladu 

Po nemastné neslané trojce už jsem moc na další díl náladu neměl, ale když jsem viděl ta hodnocení, docela mě to nakoplo a já čtyřku právě dohrál. A musím říct, že lepší poctu si spisovatel Benoit Sokal přát nemohl.

Předně - příběh je opravdu skvěle napsaný, je plný emocí, radosti, zklamání i smutku a prolínání příběhů jednotlivých postav je vyřešeno na jedničku i s hvězdičkou. Grafika je nádherná a umí vykreslit vskutku nádherné scenérie. Kvůli výzvě jsem hrál s francouzským dabingem, což mi sice moc nevyhovovalo, protože neumím francouzsky ani nadávat, takže jsem musel neustále číst titulky, ale musím uznat, že namluvení působilo profesionálně a jednotlivé hlasy k daným postavám krásně sedly.

Trochu zamrzela celkem nízká obtížnost, kdy hra často připomínala spíše interaktivní film s občasným kliknutím než plnohodnotnou adventuru, ale díky skvělému příběhu mi to zas tak nevadilo. Občas jsem také musel zaskřípat zuby nad některými designérskými hrůzami (většinou to byly jen detaily, ale když se těch detailů sejde hodně, je to už dost znát).

Jinak ale hře nemám co vytkout, herní doba je slušná, technický stav v porovnání s trojkou je nebe a dudy a já se bavil celou dobu. Příběh je hezky zakončený (jen škoda, že jsme se nedozvěděli, jestli Dana ještě žije a setkala se s Kate) a vzhledem k Sokalově umrtí předpokládám, že další díl už nebude. Což je ale dobře, protože v nejlepším se má přestat. A čtyřka dle mého nejlepší je.

Pro: Skvělý příběh; krásná grafika; technický stav.

Proti: Nízká obtížnost; drobné chybky v designu.

+16

Castlevania

  • PC 70
Retro klub nás tentokrát provedl další herní klasikou v podobě série her Castlevania. O těchto hrách jsem již něco slyšel, ale možnost si je zahrát jsem zatím neměl, teda s výjimkou jednoho klonu jménem Haunted Castle. Sérii jsem si zahrál v rámci kolekce Castlevania Anniversary Collection na Steamu a začal jsem právě tímto prvním dílem.

V prvních okamžicích jsem si musel především zvyknout na mírně těžkopádné ovládání, dokázal bych si představit svižnější reakce. Ale to není nic, na co bych si nedokázal za pár chvil zvyknout. Pak jsem se divil, proč mi srdíčka nepřidávají životy, ale po několika úrovních jsem pochopil, že kromě skóre také reprezentují počet použití sekundární zbraně.

Z těch jsem si nejvíce oblíbil házecí sekeru, protože umožňuje útok i na nepřítele nade mnou, ale chce to dobře mířit. Ve výsledku jsem ale stejně používal především jen bič a srdíčka si šetřil na bosse. Co kdyby mi pak náhodou chyběly? No a samozřejmě že nechyběly.

Level design úrovní je fajn. Prakticky pořád je jasné, co dělat a kam je třeba jít. Občas jsem ale nadával při skákání na plošinkách nebo při nemožnosti skoku na schodech. Nepřátel je vzhledem k délce relativně dost, chce to si ale zvyknout na tu správnou taktiku. Nejvíc mě ale štvaly netopýři a taky létající hlavy. Aspoň teď vím, kde se možná autoři druhého Prince of Persia inspirovali. Souboje s bossy byly fajn, asi nejvíc mně dala zabrat předposlední smrtka a finální souboj s Drákulou.

Vizuálně hra vypadá s ohledem na svou dobu dobře. Vše vypadá přehledně a současně trochu ponuře, což dobře utváří atmosféru. I hudební doprovod se dobře poslouchá.

Hra musela být ve své době skvělá a i z dnešního pohledu můžu potvrdit, že jsem se při hraní rozhodně nenudil.
+16

Death Rally

  • PC 100
Get Ready, Go!

Závod začal. Radši je pustím všechny před sebe, abych se nejdřív podíval, co kdo má. No jasně, klasika, Suzy Stock už má zase miny. Jé, a Mori Sato je má taky. A Cher Stone má bodáky na nárazníku. To vypadá dobře. To vypadá přímo skvěle. Nechám je trochu vyblbnout a vystřílet munici a uvidím, jak se to vyvrbí. Paráda. Půlka prvního kola a Mori Sato už vesele plápolá. A navíc šikmo přes cestu, tak hlavně se mu musím vyhnout, abych si zbytečně neponičil káru. Tak teď si to rozdám s holkama. Dohonil jsem je a peru to do nich z kanónu. A vida, Cher Stone ještě navíc najela na minu a má to taky za sebou. Už zbývá jen Suzy Stock a ta má tak třetinu zdraví. Použil jsem zbytek turba, dohnal jsem ji a raději z odstupu, abych se stihnul vyhnout případné mině, do ní kropím poslední munici. Bohužel to nestačilo. Jenže jak Suzy zpanikařila, narazila do trosek Moriho auta a i ona končí v plamenech. Super. Jeden a půl kola a vítězství mám v kapse. Navíc s nepoškozeným autem, za což dostanu bonus. Další peníze inkasuju za to, že nikdo jiný už závod nedokončil. A k tomu to bylo třetí vítězství v řadě. Pecka. Další odměna.

Takhle nějak může vypadat ideální průběh závodu v Death Rally. Mnozí pamětníci považují tuto hru za nejlepší závody, jaké kdy hráli a já se hned z kraje přiznám, že i já patřím mezi ně. Pro ty z vás, co tuto legendu nehráli, jen přiblížím, že Death Rally je shora viděná arkádová závodní hra. Hráč začíná jako poslední (dvacátý) v žebříčku a jeho úkolem je dostat se na jeho vrchol a následně porazit v jediném závodě finálního bosse. Samotná hra pak probíhá tak, že k dispozici jsou vždy tři závody, do kterých je možné se přihlásit, s tím , že do každého závodu se mohou přihlásit pouze čtyři jezdci. Za lehký závod na čtyři kola si vítěz připíše 750 dolarů a tři body (za druhé místo dva a za třetí jeden). Za výhru ve středním (na 5 kol) naskočí na konto 3000 a 5 bodů (3 za druhé místo a dva za třetí) a za vítězství v těžkém (na 6 kol) 12000 a 10 bodů (7 bodů za druhé a čtyři za třetí místo). Pointa je v tom, že ani ostatní jezdci nezahálejí, takže i jejich bodová konta neustále narůstají.

V Death Rally je k dispozici celkem šest vozidel -  Vagabond (počáteční auto), Dervish, Sentinel, Shrieker, Wraith a Deliverator. Za vyhrané peníze je možné zakoupit pro vaši káru jedno ze tří možných vylepšení - pancéřování, pneumatiky a motor. Každé lepší auto má k dispozici o něco více vylepšení, než mělo to předchozí, ale cena za něj je pochopitelně vyšší. Kromě toho je možné si před závodem nechat do vozidla jednorázově namontovat silnější turbo, které ale ubírá "zdraví" hráčova vozu, na přední nárazník je možné nechat si přidělat bodáky a hráč si může zakoupit i osm min, které se pokusí pouštět ve vhodnou chvíli před své protivníky. Poslední, co si lze jednorázově zakoupit, je poškození nejlepšího soupeře, který se do závodu přihlásí. Toto poškození je náhodné v rozsahu 25-50% soupeřova zdraví.

Kromě peněz za umístění (dotovaná jsou vždy první tři místa), je možné získat další obnos za zničení všech soupeřů, za dokončení závodu s poškozením menším než 2 procenta a za tři vítězství v řadě. Občas se před závodem objeví podivně vypadající chlápek, který po hráči požaduje, aby na trati sebral drogy a zároveň dojel na prvním místě. Někdy se dokonce před závodem může ukázat smrťák, který po vás požaduje, aby některý konkrétní jezdec nespatřil cílový praporek. Tyto dvě nabídky je ale potřeba dobře zvážit, protože pokud je hráč nesplní, zaplatí naopak po závodě polovinu potenciální odměny.

Další peníze se dají získat v samotném závodě. Na trati je možné sebrat hned čtyři různé předměty. Jednak je to symbol dolaru, za nějž hráč získá peníze. Podle obtížnosti tratě to je 50, 120 nebo 500 dolarů za každý symbol. Dále se občas objeví symbol montážního klíče, po jehož přejetí se hráči obnoví část zdraví (2-5%). V neposlední řadě tu máme symbol blesku, za nějž se dobíjí turbo na vašem vozidle. U symbolu dolaru a klíče lze občas nalézt jejich větší ekvivalent, přičemž klíč doplní 20% zdraví a symbol dolaru dá desetinásobnou výši podle zvolené obtížnosti závodu. Poslední symbol, kterému je ovšem potřeba se vyhnout, je muchomůrka, po jejímž přejetí se hráči na několik vteřin rozmaže obraz. Všechny předměty se objeví vždy na pár kol a sebrat je mohou i vaši soupeři.

Co se týče soupeřů, tak jejich zpracování považuji za jednu z největších předností Death Rally. Každý má nejen své jméno, ale i portrét a vůz, který obvykle používá. Možná to vypadá jako drobnost, ale zaručuju vám, že budete mít soupeře, kteří vám nebudou sedět a kterým se budete pokud možno vyhýbat (za mě Jane Honda) a naopak kolikrát se do závodu přihlásíte jen proto, abyste některému z oponentů oplatili nějaký dřívější naschvál.

Death Rally nabízí i možnost hrát bez použití zbraní. Pokud se pro tuto variantu rozhodnete, počítejte s tím, že hra je o něco těžší, protože získávání peněz je mnohem náročnější. Je to způsobeno tím, že kromě bonusu za tři vítězství v řadě se žádné další ve hře nevyskytují.

Audiovizuální zpracování je jednoduše excelentní. Ve hře se nachází celkem 18 tratí + závěrečná aréna. Každá trať má svůj zrcadlový protějšek, ale jen co se týče profilu. Vzhled je pokaždé jiný. V Death Rally si zajezdíte mezi skálami, v džungli, v poušti i v městské zástavbě. Tratě jsou lemovány sloupy, stromy, kaktusy a okolostojícími diváky. Ty je možné přejet a za vozidlem pak chvíli zůstává krvavá stopa pneumatik. I hudba je perfektní a atmosféru adrenalinových závodů skvěle doplňuje.

Kdybych měl napsat závodní hru, u níž jsem strávil nejvíce hodin a odjezdil nejvíce závodů, bylo by to stoprocentně Gran Turismo 2. Ale kdybych měl napsat hru, u které jsem se nejvíce bavil, bylo by to určitě Death Rally. Tuto hru jsem dohrál nejméně patnáctkrát a při psaní tohoto komentáře jsem dostal chuť pustit se do ní znovu.

Pro: Adrenalinové závody, vylepšování vozidel, možnost hrát se zbraněmi nebo bez nich, audiovizuální zpracování

Proti: Nic

+16

Sonic the Hedgehog

  • SegaMD 85
V roce 1990 měli pánové ze Segy problém. Ačkoliv měli konzoli, která svým výkonem výrazně předčila svého největšího konkurenta Nintendo Entertainment System, s prodeji to bylo naopak. Skoro 90% prodaných her a konzolí patřilo sedm let starému Nintendu. Proto se Tom Kalinske, který šéfoval americké divizi Segy, rozhodl pro několik razantních kroků, které měly poměry na trhu změnit. Jedním z nich bylo rozhodnutí, že Sega potřebuje maskota. Nejlépe nějakého, který ukáže, o co je konzole od Segy oproti svému největšímu rivalovi rychlejší. A tak se zrodil Sonic the Hedgehog. Tato hra udělala na vedení Segy tak mocný dojem, že se dokonce rozhodli nahradit hru Altered Beast, která se do té doby prodávala společně s každou novou konzolí, právě Sonicem.

Sonic je v podstatě klasická plošinovka, které se od soudobé konkurence odlišuje již zmíněnou rychlostí. Hru lze sice hrát i při pomalejším a opatrnějším postupu, kdy se hráč více soustředí na sbírání zlatých kroužků a prozkoumávání skrytých mist, kterých je v každém levelu hned několik, ale minimálně v prvních třech částech úvodní zóny Green Hill je znát, že tvůrci spíše zamýšleli, aby Sonic úrovněmi prosvištěl co možná nejrychleji. Je proto překvapivé, že od druhé zóny, se tempo sníží a ze Sonica se na několik úrovní stává v podstatě normální plošinovka.

Od Marble Zone výrazně přibyde nepřátel a rozličných překážek, které komplikují našemu modrému bodlináči život. Nesmí chybět nejrůznější pohyblivé plošinky, bodáky, láva a podobné klasické plošinovkové vychytávky. Pravé peklo ale nastane až ve čtvrté zóně, která se odehrává pod vodou. V ní nejen, že některé výtahy směřují přímo na bodáky, nepřátelé vyskakují na poslední chvíli ze země, skok na plošinku vede rovnou před vystřelující hlaveň, ale hlavně je zapotřebí se s naším ježkem čas od času nadechnout. To lze udělat buď jednoduchým vyskočením nad hladinu a nebo pokud se není možné včas z vody dostat, je třeba nalézt bubliny, které z vody stoupají a nadechnout se z nich. I ve zbylých dvou zónách je obtížnost spíše vyšší a k úspěšnému dohrání je zapotřebí buď dostatek cviku nebo hraní v emulátoru nebo na Sega Mega Drive Mini, kdy se lze hru uložit kdykoliv.

V Sonicovi je možné získat hned několik životů navíc. Buď se vám podaří přímo nějaký nalézt na některém skrytém nebo hůře dostupném místě nebo vám nový život přibyde za každých sto sebraných kroužků. Tady je ovšem potíž s tím, že pokud narazíte do nepřítele, přijdete naráz úplně o všechny. To má sice tu výhodu, že stačí mít jeden sebraný kroužek a Sonic vydrží další zásah, ale pokud se vám stane, že těsně před stovkou něco přehlédnete a rázem o všechno přijdete, může to mít neblahý vliv na vaši nervovou soustavu. Naštěstí se skoro v každé úrovni nachází několik různých monitorů, po jejíchž rozbití můžete získat deset kroužků, dočasnou nezranitelnost nebo štít, který sice po prvním zásahu zmizí, ale hráč alespoň neztratí žádné sebrané kroužky.

Boss je ve hře jediný a sice doktor Robotník. S ním se Sonic střetne na konci každé zóny. Souboje nejsou moc těžké, většinou stačí do doktora několikrát narazit a je po všem. Po každé zóně následuje speciální úroveň, v níž se Sonic ocitne v rotujícím labyrintu, ve kterém se nachází jeden ze šesti smaragdů chaosu. Tyto úrovně mi moc nesedly, protože jsem se v nich špatně orientoval a po chvíli se mi skoro motala hlava.

Grafika není špatná, ale nejvíce se mi líbila první zóna, která se odehrává ve venkovním prostředí. To samé platí i o hudebnim doprovodu. Skladbu, která hraje v Green Hill mám opravdu rád a obzvlášť se mi líbí její hardrocková předělávka, kterou lze nalézt na YouTube. Zbytek hry na tom není ani po grafické, ani po hudebním stránce rovněž vůbec špatně, ale na druhou stranu se podle mě nejedná o nic, co by nějak extra vybočovalo z šestnáctibitového průměru.

Sonic The Hedgehog je legenda, o čemž svědčí i fakt, že se dočkal velkého množství pokračování na všechny možné platformy. Hlavně je to ale hra, která zásadně pomohla dostat Segu Mega Drive na úroveň Nintenda a započala tím nejzajímavější konzolovou válku všech dob. A buďme za to rádi, protože díky ní vznikla na obě konzole spousta špičkových her.
+16